'

Program

Repertuar

Wybierz tytuł lub przejdź do strony z kalendarium

SEANS W CIEMNO
Nowy – nieznany – zawsze przedpremierowy!
Filmowa niespodzianka dla widzów gotowych na kinową wyprawę w nieznane. Przy zakupie biletu na SEANS W CIEMNO nie zdradzamy tytułu filmu, który widzowie Kina Światowid poznają dopiero podczas projekcji.

"Pulp Fiction" po śląsku
Płatni mordercy, Jules (Samuel L. Jackson) i Vincent (John Travolta), dostają zlecenie, by odzyskać z rąk przypadkowych rabusiów tajemniczą walizkę bossa mafii. Nie dość tego, Vincent dostaje kolejną robotę - na czas nieobecności gangstera w mieście ma zaopiekować się jego poszukującą wrażeń żoną Mią (Uma Thurman). Vincent i Jules niespodziewanie wpadają po uszy, gdy przypadkowo zabijają zakładnika. Kłopoty ma też podupadły bokser (Bruce Willis), który otrzymał dużą sumę za przegranie swojej walki. Walkę jednak wygrywa, a Los Angeles staje się od tej chwili dla niego za małe. Specjaliści od mokrej roboty będą mieli co robić...

Agent szczęścia
W Himalajach leży maleńkie państwo, którego władca bada poziom szczęścia swoich poddanych. Ankieter o imieniu Amber jeździ po kraju, w którym mieszkają głównie buddyści i odpytuje mieszkańców, gdy pracują na polu, siedzą przed chatkami, czy szykują się do medytacji lub modlitwy. Celem rozmów jest wypełnienie formularza, który ma na celu określenie poziomu szczęścia obywatela_ki w skali od 0 do 10.Film z humorem opowiada o tak ulotnej i trudnej do jakiejkolwiek sztywnej klasyfikacji emocji, jaką jest szczęście. Amber zaczyna zastanawiać się nad własnym życiem. Tańczy, gra na gitarze, wykonuje świetną pracę, ale choć ma 40 lat, nadal szuka miłości. Czy da się zmierzyć uczucia? Czy dążenie do szczęścia może być również szczęściem? Mieszkańcy Bhutanu mają na to odpowiedź.

Anora
Kobieta ma szansę przeżyć historię rodem z bajki, kiedy pod wpływem impulsu wychodzi za mąż za syna potężnego rosyjskiego oligarchy. Kiedy wiadomość o ślubie dociera do Rosji, jej bajka zostaje zagrożona. Teściowie zamierzają przyjechać do Nowego Jorku i wymusić unieważnienie małżeństwa...

Beating Hearts
Wychowany w szemranej dzielnicy zbuntowany nastolatek o imieniu Clotaire zakochuje się w swojej koleżance ze szkoły – Jackie. Chłopak jest oczarowany jej zadziornym charakterem i ciętym dowcipem, które dają o sobie znać już przy pierwszym spotkaniu. Między tą dwójką rozkwitnie wielkie uczucie pierwszej miłości, które będzie musiało stawić czoła najtrudniejszej próbie. Clotaire zostaje bowiem wciągnięty w przestępczą działalność okolicznych gangów i zaczyna kroczyć mroczną ścieżką, która może zniszczyć ich wspólne marzenia. W wyniku niefortunnej kradzieży nastolatek zostaje oskarżony o przestępstwo, którego nie popełnił i trafia do więzienia. Po wielu latach od rozejścia się ich życiowych dróg, oboje odkrywają, że nadal nie potrafią bez siebie żyć. Pytanie jednak czy ta obudzona na nowo miłość zatriumfuje nad pragnieniem zemsty Clotaire’a?

Brutalista - przedpremiera
"The Brutalist" opowiada historię węgierskiego architekta żydowskiego pochodzenia, László Tótha, który emigruje do Stanów Zjednoczonych w 1947 roku. Początkowo zmuszony do życia w ubóstwie, wkrótce zdobywa kontrakt, który na zawsze odmieni kolejne 30 lat jego życia.

Błazny
Studenci Wydziału Aktorskiego dowiadują się, że ich film dyplomowy nakręci znany reżyser Gajda. Ta wiadomość elektryzuje ich – każdy chce się znaleźć w obsadzie. Gajda pojawia się sporadycznie. Zostawia studentom kamerę - pod jego nieobecność mają nagrywać improwizowane sceny wokół tematu zazdrości i rywalizacji oparte na historii Kaina i Abla oraz Balladyny i Aliny. Zaczynają się próby, poznajemy osobowości studentów, ich marzenia, ambicje. Ujawniają się też dysproporcje w talentach aktorskich, różnice poglądowe, majątkowe, zawiści, zaszłości, skomplikowane relacje uczuciowe. Skupiamy się na relacji czwórki bohaterów: Łukasza/Abla, Olo/Kaina, Julki/Balladyny i Alicji/Aliny. Na rywalizację zawodową nakłada się ta prywatna. Granica pomiędzy rzeczywistością a fikcją powoli zaczyna się zacierać. Cała czwórka prowadzi grę o rolę w filmie, która przeradza się w grę o wszystko. Na imprezie dochodzi do starcia pomiędzy Łukaszem i Olo. Bójka wymyka się spod kontroli.

Crossing
Lia, emerytowana nauczycielka z Gruzji, wyrusza do Stambułu, by spełnić przedśmiertną obietnicę złożoną swojej siostrze – odnaleźć jej zaginioną transpłciową córkę, Teklę. W podróży towarzyszy jej dużo młodszy sąsiad, Achim. W trakcie poszukiwań odkrywają tętniącą życiem i różnorodnością metropolię. „Stambuł to miejsce, gdzie ludzie przychodzą, by zniknąć” – miasto, które nigdy nie zasypia i staje się schronieniem dla wykluczonych i marginalizowanych.

To opowieść o pulsującej ludzkości, podążaniu za wewnętrznym kompasem i poszukiwaniu swojego miejsca w świecie. To czuła, trzymająca w napięciu i poruszająca historia o tożsamości, akceptacji i niezwykłej więzi, która przekracza granice i pokolenia.

„Crossing” jest dla nas manifestem. Nie musimy wszystkiego rozumieć, ale powinniśmy się szanować. Akceptujmy różnorodność – to właśnie ta droga prowadzi do prawdziwej radości w naszych miastach.
 

Czas Apokalipsy: wersja reżyserska
"Czas apokalipsy" to luźna adaptacja klasycznego opowiadania Josepha Conrada "Jądro ciemności", której akcja rozgrywa się w 1969 roku podczas wojny w Wietnamie. Film przedstawia podróż kapitana sił specjalnych (Willarda) przez brutalne strefy walk w Wietnamie. Celem jego tajnej misji jest eliminacja pułkownika Kurtza, który ustanowił bezwzględną dyktaturę. W miarę jak Willard podróżuje przez szaleństwo i absurdy amerykańskiego zaangażowania w wojnę, coraz bardziej pociąga go sama dżungla, jej pierwotna mistyka i ogromna moc... W głównych i pobocznych rolach wystąpiły gwiazdy amerykańskiego kina: Marlon Brando, Robert Duvall, Martin Sheen, Dennis Hopper, Laurence Fishburne, Harrison Ford. Film miał 8 nominacji do Oscara z czego dwie zamieniły się w statuetki (najlepsze zdjęcia, najlepszy dźwięk), zdobył trzy Złote Globy, dwie nagrody BAFTA i wiele innych wyróżnień ze Złotą Palmą na festiwalu w Cannes na czele. Nade wszystko jest to jednak film mający pokaźne grono miłośników na całym świecie. W 1979 roku Francis Ford Coppola otrzymał swoją drugą w karierze Złotą Palmę za “Czas apokalipsy” (pierwszą otrzymał w 1974 roku za film “Rozmowa”) i dziś należy do wąskiego grona twórców, którzy dwukrotnie otrzymali najwyższe wyróżnienia na festiwalu w Cannes. W momencie pokazu filmu na festiwalu nie było wiadomo, jakie będzie jego ostateczne zakończenie a Coppola wahał się pomiędzy trzema różnymi wersjami. Film trafił do kin w 1979 roku w wersji trwającej 153 minuty. Po latach Coppola powrócił do filmu tworząc wersję “Czas apokalipsy: Powrót” (2001) w której dodano nowe sceny a długość całego filmu wyniosła 202 minuty. W 2019 roku ujrzała światło dzienne wersja ostateczna (final cut), która wreszcie trafia do polskiej dystrybucji pod tytułem “Czas apokalipsy: wersja reżyserska” o której napisano: “prawdopodobnie najbardziej satysfakcjonująca z trzech wersji”. Widzowie będą mogli zobaczyć, usłyszeć i poczuć ten film tak, jak zawsze chciałem - od pierwszego „huku” do końcowego jęku. Francis Ford Coppola, Film

Człowiek na pierwszym planie: Drzewo - czując SIEBIE, czuję ŚWIAT
CZŁOWIEK NA PIERWSZYM PLANIE
Cykl warsztatów tanecznych DRZEWO ŻYCIA. WOLNOŚĆ W RUCHU | warsztaty + seans filmowy
Warsztaty DRZEWO ŻYCIA. WOLNOŚĆ W RUCHU to warsztaty ruchowe, podczas którego połączone zostaną różne formy pracy z ciałem. Podejmiemy tematy czucia i świadomości ciała i przestrzeni. Przejdziemy przez ruch intuicyjny aż do momentu, w którym będziemy mogli „wypuścić” skumulowaną energię na zewnątrz i pełni wolności wyrazić siebie w tańcu. Całość opierać się będzie na subiektywnych odczuciach, indywidualnym i intuicyjnym podążaniu za wewnętrznym głosem. Warsztaty ukierunkowane są na proces doświadczania, zatem skierowany do wszystkich, chcących poczuć swoje ciało na nowo.
Każde warsztaty w cyklu będą osobną całością i będą zawierać inne elementy początkowe. Można wybrać pojedyncze warsztaty, ale można też traktować cykl jako harmonijnie rozwijającą się całość: będą tak skonstruowane, by korzystając ze wszystkich, doznać jedności i zharmonizować swoje ciało holistycznie.
Prowadzenie: Anna Słomka - instruktorka tańca, pedagożka, terapeutka, artystka.
9.03.2025 | ND | 11.00 | Drzewo - czując SIEBIE, czuję ŚWIAT

Warsztaty: 11.00 | 90 min
Pokaz filmu: 13.00
Cena: warsztaty + pokaz filmu: 60 zł

Człowiek na pierwszym planie: Konary - w równowadze
CZŁOWIEK NA PIERWSZYM PLANIE
Cykl warsztatów tanecznych DRZEWO ŻYCIA. WOLNOŚĆ W RUCHU | warsztaty + seans filmowy
Warsztaty DRZEWO ŻYCIA. WOLNOŚĆ W RUCHU to warsztaty ruchowe, podczas którego połączone zostaną różne formy pracy z ciałem. Podejmiemy tematy czucia i świadomości ciała i przestrzeni. Przejdziemy przez ruch intuicyjny aż do momentu, w którym będziemy mogli „wypuścić” skumulowaną energię na zewnątrz i pełni wolności wyrazić siebie w tańcu. Całość opierać się będzie na subiektywnych odczuciach, indywidualnym i intuicyjnym podążaniu za wewnętrznym głosem. Warsztaty ukierunkowane są na proces doświadczania, zatem skierowany do wszystkich, chcących poczuć swoje ciało na nowo.
Każde warsztaty w cyklu będą osobną całością i będą zawierać inne elementy początkowe. Można wybrać pojedyncze warsztaty, ale można też traktować cykl jako harmonijnie rozwijającą się całość: będą tak skonstruowane, by korzystając ze wszystkich, doznać jedności i zharmonizować swoje ciało holistycznie.
Prowadzenie: Anna Słomka - instruktorka tańca, pedagożka, terapeutka, artystka.
12.01.2025 | ND | 11.00 | Konary - w równowadze
9.02.2025 | ND | 11.00 | Liście - barwy mojego wnętrza
9.03.2025 | ND | 11.00 | Drzewo - czując SIEBIE, czuję ŚWIAT

Warsztaty: 11.00 | 90 min
Pokaz filmu: 13.00
Cena: warsztaty + pokaz filmu: 60 zł

Człowiek na pierwszym planie: Liście - barwy mojego wnętrza
CZŁOWIEK NA PIERWSZYM PLANIE
Cykl warsztatów tanecznych DRZEWO ŻYCIA. WOLNOŚĆ W RUCHU | warsztaty + seans filmowy
Warsztaty DRZEWO ŻYCIA. WOLNOŚĆ W RUCHU to warsztaty ruchowe, podczas którego połączone zostaną różne formy pracy z ciałem. Podejmiemy tematy czucia i świadomości ciała i przestrzeni. Przejdziemy przez ruch intuicyjny aż do momentu, w którym będziemy mogli „wypuścić” skumulowaną energię na zewnątrz i pełni wolności wyrazić siebie w tańcu. Całość opierać się będzie na subiektywnych odczuciach, indywidualnym i intuicyjnym podążaniu za wewnętrznym głosem. Warsztaty ukierunkowane są na proces doświadczania, zatem skierowany do wszystkich, chcących poczuć swoje ciało na nowo.
Każde warsztaty w cyklu będą osobną całością i będą zawierać inne elementy początkowe. Można wybrać pojedyncze warsztaty, ale można też traktować cykl jako harmonijnie rozwijającą się całość: będą tak skonstruowane, by korzystając ze wszystkich, doznać jedności i zharmonizować swoje ciało holistycznie.
Prowadzenie: Anna Słomka - instruktorka tańca, pedagożka, terapeutka, artystka.
9.02.2025 | ND | 11.00 | Liście - barwy mojego wnętrza
9.03.2025 | ND | 11.00 | Drzewo - czując SIEBIE, czuję ŚWIAT

Warsztaty: 11.00 | 90 min
Pokaz filmu: 13.00
Cena: warsztaty + pokaz filmu: 60 zł

Diva Futura-przedpremiera Sylwestrowa
Włochy, lata 80.–90. XX wieku. Dzięki swojej agencji Diva Futura, Riccardo Schicchi zrewolucjonizował kulturę masową, przekształcając hipisowską utopię wolnej miłości w nowy fenomen: pornografię. Pod jego kierownictwem "dziewczyny z sąsiedztwa" – Ilona Staller, Moana Pozzi, Eva Henger i wiele innych – nagle stały się światowymi gwiazdami i wkroczyły do włoskich domów dzięki rozwojowi prywatnej telewizji i odtwarzaczy wideo. Słowo "pornstar", ukute w tamtym czasie, oznacza początek nowej ery.Wpływ mediów był tak ogromny, że doprowadził do wyboru Ilony Staller, znanej jako "Cicciolina", do parlamentu, narodzin Partito dell’Amore i kandydatury Moany Pozzi na burmistrza Rzymu.Przygoda tej wielkiej "rodziny"—która wywołuje zazdrości, próby i sprzeczności, pozostawiając przemysł pornograficzny w ruinie—jest opowiedziana z perspektywy Debory, młodej sekretarki z agencji, która martwi się o spłatę kredytu hipotecznego. Wszystko to wydarzyło się z powodu pragnień, które były tak prywatne, jak i powszechne: tych, które każdy miał.

Drzewa milczą
Runa, szesnastoletnia Kurdyjka, uciekła wraz z rodziną z Iraku przed atakami ISIS i jak wiele innych osób uchodźczych, trafiła na polsko-białoruską granicę. W końcu udaje jej się dotrzeć do Polski, jednak cena jaką ponosi za bezpieczeństwo i azyl jest ogromna. Jej matka, będąc w zaawansowanej ciąży, umiera w szpitalu wskutek wycieńczenia i warunków, jakie panowały w przygranicznym lesie. Teraz Runa musi dorosnąć w przyspieszonym tempie — to ona zostaje głową rodziny, by zaopiekować się czwórką młodszych braci i ojcem, który nie radzi sobie z narastającymi trudnościami.

Dziki diament
Debiut prosto z konkursu głównego tegorocznego festiwalu w Cannes. 19-letnia Francuzka Liane marzy o wielkiej karierze i uznaniu. Żyjąc z matką i młodszą siostrą, uważnie przygląda się internetowym trendom i telewizyjnym reality show. Największe nadzieje wiąże z przesłuchaniami do programu Miracle Island. Czy dziewczyna w końcu wyrwie się z prowincjonalnego miasteczka? Agathe Riedinger portretuje w Dzikim diamencie typ bohaterki, który rzadko spotykamy we współczesnym kinie francuskim. Długie paznokcie, mocny makijaż i skąpe stroje wyróżniają Liane na tle lokalnej społeczności, ale wywołują też dwuznaczne komentarze w sieci i uprzedmiatawiające spojrzenia mężczyzn. Reżyserka stroni od szybkich ocen i umoralniających tez, stawiając na realistyczne obserwacje i instagramerski styl odzwierciedlający gusta nastolatki. Jednocześnie Riedinger pochyla się nad wszechobecnym seksizmem, nieosiągalnymi standardami piękna i fatalną międzypokoleniową komunikacją. Wyraźnie inspiruje się twórczością Andrei Arnold, ale szuka też własnego języka i nieoczywistego podejścia do realizmu. Zacięcie społeczne nie wyklucza u niej ciągłej zabawy formą i estetyką.

Emilia Perez-przedpremiera
Nagroda Jury oraz nagroda aktorska na festiwalu w Cannes dla kobiecego kwartetu: Zoe Saldaña, Karla Sofía Gascón, Selena Gomez i Adriana Paz. Fenomenalnie napisany melodramat, pełne piosenek kino gangsterskie oraz poruszające queer story w jednym? Tak! Tego mógł dokonać tylko jeden z największych stylistów współczesnego kina Jacques Audiard („Prorok", „Paryż, 13. dzielnica"). Niedoceniana prawniczka Rita dostaje propozycję nie do odrzucenia od narkotykowego barona, Manitasa. Ma zorganizować dla niego formalności związane ze zmianą płci. Przyjmuje ofertę, wszystko przeprowadza perfekcyjnie. Za jakiś czas spotka na swojej drodze tytułową bohaterkę. Emilia Pérez to absolutne przeciwieństwo Manitasa – czuła, charyzmatyczna filantropka walcząca o Meksyk bez przemocy. Czy jednak da się wymazać krwawą przeszłość? „Emilia Pérez" to szalona baśń o źródle wolności, pięknie transformacji, solidarności kobiet. Audiard łączy dziki, latynoski taniec ze wzruszającą opowieścią o miłości i akceptacji.

FILMOWE SPOTKANIE Z PSYCHOLOGIĄ: Sztuka pięknego życia
Rozmowę po filmie poprowadzi dr Magdalena Sitko-Dominik z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Imago
Postpunkowy dramat psychologiczny o młodej kobiecie łaknącej życia pośród szarości PRL. Opowieść o więzi matki i córki, głodzie wolności, seksie i medytacji. Historia rozpoczyna się w Trójmieście w 1987 roku, a kończy w 1989, po pierwszych wolnych wyborach w Polsce. Jej tłem jest buntownicza trójmiejska scena muzyczna końca lat osiemdziesiątych, kulturalny i społeczny fenomen tego okresu i zapowiedź rewolucyjnych zmian w Polsce.

Kapiel diabła
Austria, XVIII wiek. Głęboko religijna Agnes bierze ślub z Wolfem, czując się jednocześnie samotna i wobcowana. Pragnie dziecka, ale do prób jego poczęcia nie potrafi dojść.

KF 212. OSTATNI GASI ŚWIATŁO: Pod skórą
Tajemnicza brunetka (czterokrotnie nominowana do Złotego Globu Scarlett Johansson) przemierza szkockie drogi, polując na samotnych mężczyzn-autostopowiczów. Zwabieni przez atrakcyjną kobietę pasażerowie są usypiani i przewożeni na odludną farmę, gdzie czeka ich szokujący i okrutny los…

Kina i Yuk
Kina i Yuk, dwa lisy polarne mieszkające w mroźnej Arktyce, przygotowują się do zostania rodzicami. Pech chciał, że czeka ich nieoczekiwana rozłąka. Czy zwierzętom uda się znów skrzyżować drogi?Niskie temperatury, przeszywający wiatr i czyhające na każde potknięcie drapieżniki. To wszystko sprawia, że życie w Arktyce nie należy do najłatwiejszych. Mimo to dzielne lisy polarne – czarny Yuk i ciężarna biała Kina – na co dzień radzą sobie całkiem dobrze, zwłaszcza że nie odstępują siebie na krok. Wszystko zmienia się, gdy Yuk nieszczęśliwie odpływa na topniejącej krze lodowej. Na drodze ku ponownemu spotkaniu bohaterowie przeżyją wiele przygód, zetkną się z wieloma sprzymierzeńcami i wrogami, a nawet trafią do miasta Jack City. Inspirowany prawdziwymi wydarzeniami film śledzi ich niezwykłą więź, a zarazem przypomina, czym skutkują zmiany klimatu.język: polski lektorKINA I YUK, reż. Guillaume Maidatchevsky, Francja, Kanada, Włochy 2024, 85’

Kino Okiem Freuda: Pod skórą
8 grudnia niedziela o 11.00 – Adam Lipszyc - Film- "Pod skórą"

dr hab. Adam Lipszyc, prof. IFiS PAN – pracuje w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN,
uczy w Graduate School for Social Research, na Uniwersytecie SWPS oraz na
Uniwersytecie Muri im. Franza Kafki. W IFiS PAN kieruje Ośrodkiem Myśli
Psychoanalitycznej. Redaktor naczelny czasopisma „Wunderblock. Psychoanaliza i
Filozofia”. Zajmuje się filozoficznymi konsekwencjami psychoanalizy, filozofią
literatury i dwudziestowieczną myślą żydowską. Ostatnio opublikował książkę Melville:
Ostatki tożsamości (Warszawa, 2022), a tom jego esejów Papierowy nos literatury ukaże
się wkrótce nakładem wydawnictwa Austeria. Laureat nagrody Literatury na Świecie im.
Andrzeja Siemka, nagrody Allianz Kulturstiftung i Nagrody Literackiej Gdynia. Od 2019
członek kapituły NLG.

Kneecap. Hip-hopowa rewolucja
Irlandzki kandydat do Oscara i zdobywca Nagrody Publiczności na Sundance. „Kneecap. Hip-hopowa rewolucja„ to szalona komedia o chłopakach z blokowisk, którzy przedawkowali język ojczysty. Reżyser Rich Peppiatt jak najlepszy DJ z wprawą miksuje fakty z czystą fikcją, a prawdziwym, grającym samych siebie raperom towarzyszy na ekranie Michael Fassbender.Historie powstają z języka, narody powstają z opowieści. Oto nasza opowieść – poznajcie Kneecap, hip-hopowe trio z Irlandii Północnej. Liam i Naoise zawsze znajdą sposób, by w zajętym przez Anglików Belfaście dobrze się zabawić, sprzedać narkotyki, zakpić z wroga czy poganiać się z nadgorliwą policją. A do tego rapują po irlandzku, na wyspie, gdzie więcej osób zna nawet... polski. Kiedy niespodziewanie dołącza do nich JJ, niespełniony nauczyciel muzyki, hip-hop po irlandzku staje się dla tej trójki wyrazem politycznego sprzeciwu.Tak powstał film-fenomen, rozgrzewający sale kinowe jak klubowe parkiety. Walka o językową tożsamość narodową łączy się tu z narkotycznym hajem, a dobra impreza – z prawdziwą misją. Ta filmowa bomba energetyczna jest hołdem dla muzycznych i kinowych buntowników „Trainspotting” spotyka tu „8 milę„, „Przekręt” nabija się z „Głodu„, a Fassbender – z samego siebie. „Kneecap. Hip-hopowa rewolucja” należałoby serwować na śniadanie zamiast kawy!Język: angielski, irlandzki z polskimi napisamiKNEECAP. HIP-HOPOWA REWOLUCJA, reż. Rich Peppiatt, Wielka Brytania, Irlandia 2024, 105'

Kolonia nr 5
Przedmieścia Paryża, dzielnica Montvilliers. Jedna decyzja nowo wybranego burmistrza wywołuje sprzeciw w mieszkańcach, którzy masowo wychodzą na ulice. Dla Haby, młodej dziewczyny z Montvilliers, która angażuje się w protesty, najbliższe dni będą próbą zawalczenia o swoją i nie tylko swoją przyszłość.

Lili
Lili ma osiem lat i próbuje zrozumieć świat dorosłych. Mieszka w Norwegii, gdzie wyemigrowali jej rodzice, którzy nie są już razem. Tata w ramach wspólnego spędzania czasu zabiera ją na wycieczki z plecakiem, co jest szansą na pogłębienie ich relacji. Jeżdżą autostopem, śpią pod namiotem, wędrują po fiordach, a Lili zadaje trudne pytania. Po rozstaniu jej rodzice ułożyli sobie życie na nowo, co oznacza powiększenie się rodziny dziewczynki o kolejne osoby. Jak Lili odnajdzie się w tym nowym, patchworkowym układzie?

Listy do M. Pożegnania i powroty
Zbliżają się kolejne święta Bożego Narodzenia. Wszyscy szykują się do Wigilii i rodzinnego biesiadowania. Padają obietnice i deklaracje, których niełatwo dotrzymać... ale w święta wszystko jest możliwe! Mel (Karolak) ambitnie rozwija własną firmę mikołajową. Jako poważny biznesmen i odpowiedzialny mężczyzna stawia sobie za cel zorganizowanie uroczystej kolacji wigilijnej. Szybko jednak okazuje się, że to zadanie go przerasta. Dodatkowo w swoim młodszym pracowniku Grześku (Pietruczuk) dostrzega odbicie dawnego siebie - młodego chłopaka, który popełnia te same błędy. Mel postanawia przerwać ten zgubny wzorzec i zrobić wszystko, by uchronić Grześka przed kolejnymi pochopnymi decyzjami! Karina (Dygant) i Szczepan (Adamczyk) pragną wreszcie spędzić spokojne, normalne święta - bez kłótni, bez stresu i nieoczekiwanych niespodzianek. Jednak los ma wobec nich inne plany... Gdy nagle pęka rura i zalewa im mieszkanie, do ich domu trafia Lucek (Chabior). Oczywiście nie sam, lecz w towarzystwie kolejnej "ofiary", Japończyka Józka. Widząc, co się szykuje, Szczepan postanawia działać. Tymczasem Wojciech (Malajkat), wracający z Londynu, gdzie odwiedzał swoją córkę, ma własne plany na wigilijny wieczór. Wszystko wydaje się pod kontrolą, aż na jego drodze pojawia się Ewa (Walach) - tajemnicza kobieta, która leci do Warszawy, by zobaczyć się z ukochanym poznanym przez Internet. To przypadkowe spotkanie nie tylko zmieni ich spojrzenie na własne życie, ale także może być początkiem niezwykłej relacji. A Mikołaj (Stuhr)? Ten z kolei spaceruje po mieście, spotykając starych i nowych znajomych, podczas gdy w domu czeka na niego rodzina, a przede wszystkim mały Ignaś. Chłopiec, z niecierpliwością wypatrując pierwszej gwiazdki i wymarzonego prezentu, wplątuje się w sytuację, która zmusza go do działania, by ocalić ducha świąt. Przeplatające się losy bohaterów tworzą ciepłą, pełną humoru i wzruszeń opowieść o magii Bożego Narodzenia. Tutaj nic nie jest oczywiste, a świąteczne niespodzianki potrafią wywrócić życie do góry nogami.

MIASTO W KINIE: ,,Architektka" + rozmowa z Dorotą Peretiatkowicz i Barbarą Nawrocką
MIASTO W KINIE
Architektura i urbanistyka w dokumencie filmowym
W nowym cyklu Kina Światowid przyglądamy się miejskiemu pejzażowi: jego przemianom, wariacjom, twórcom i historiom. Raz w miesiącu zabierzemy Was w audiowizualną podróż przez urbanistyczne peryferie, zgłębimy nieznane opowieści, zajrzymy tam, gdzie nie byliśmy nigdy wcześniej i tam, gdzie jesteśmy każdego dnia. Zatrzymamy się i porozmawiamy o tym, co nas w miastach zachwyca, niepokoi, inspiruje. Zawsze w najlepszym towarzystwie zaproszonych gości i gościń. Towarzyszyć nam będą: architektki, achitekci, eksperci i ekspertki, osoby pisarskie, reporterskie, twórcy i twórczynie.

Kino w mieście zaprasza na MIASTO W KINIE.
Cykl we współpracy z Kolektywem antyRAMA, współorganizatorem festiwalu FILM+MIASTO
Partnerem cyklu jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia
Projekt objęty mecenatem Miasta Katowice
 
12.12.2024 | CZW | 19.00
„Architektka”, reż. Kerren Lumer-Klabbers | 2023 | Norwegia | film fabularny | 75 min | po seansie rozmowa z Dorotą Peretiatkowicz, współtwórczynią projektu socjolożki.pl i Barbarą Nawrocką z kolektywu Bal architektek
W grudniowej odsłonie cyklu zapraszamy na fabularną wariację na temat przyszłości z architekturą w roli głównej.
Reżyserka Kerren Lumer-Klabbers, wykorzystując celną satyrę i skromne, starannie dobrane środki, opowiada historię o efektach romansu architektury z zimnokrwistą logiką późnego kapitalizmu. Na szarych ulicach i w ascetycznych wnętrzach Oslo przyszłości tytułowa bohaterka, młoda architektka Julie, zmagając się z absurdami systemu, szuka odpowiedzi na pytanie: jak złamać status quo, pozostając wierną swoim ideałom?
Minimalistyczna, surowa i quasi-dokumentalna forma filmu doskonale koresponduje z tematyką: wizją niedalekiej przyszłości, którą kształtują społeczne lęki i indywidualne niepokoje, a szklany sufit wciąż trwa w nienaruszonym stanie.

Dorota Peretiatkowicz - socjolożka, wieloletnia badaczka rynku mająca na swoim koncie setki zakończonych sukcesem projektów badawczych. Specjalistka występująca w telewizji i radiu (stała współpraca z „Pytaniem na Śniadanie”), aktywistka na rzecz socjologii jako narzędzia do opisu otaczające nas rzeczywistości. Współtwórczyni Instagramowego konta socjolożki.pl mającego na celu mówienie o socjologii w sposób zrozumiały dla wszystkich zainteresowanych. Gościni cyklicznego podcastu „Domatorka” realizowanego w ramach Onet Life. Mówczyni i prelegentka wielu konferencji branżowych i społecznych. Stała felietonistka „Newseek Psychologia”, gdzie swoje obserwacje opisuje w cyku „Okiem Socjolożek”. Jest stałą rozmówczynią w podkaście „Zwierciadła” Zataskowani. Bierze udział w ważnych ze swojego punktu widzenia akcjach społecznych, między innymi akcji dotyczącej przemocy pozafizycznej oraz Akcji Kobiety na Wybory. Obecnie angażuje się w Akcję „Urlop Macierzyński to nie urlop” oraz kampanię „16 Dni Przeciw Przemocy ze względu na Płeć”. W ciągu ostatnich 2 lat była współorganizatorką i mówczynią na zakończonych dużym sukcesem konferencjach: „Mężczyźni o mężczyznach” (2023) i „Dobrostan Młodych Dorosłych” (2024).

 
Barbara Nawrocka - architektka. Razem z Dominiką Wilczyńską współtworzy studio Miastopracownia, działając na polu architektury, instalacji i projektowania na rzecz lokalnych społeczności. Otrzymały główną nagrodę na Biennale Designu w Lublanie BIO50 (2014), Stypendium Miasta Krakowa (2017) i kilka nagród oraz wyróżnień w konkursach architektonicznych i urbanistycznych. W 2022 zaprojektowały instalację do słuchania roślin „Greenhouse Silent Disco” w Pawilonie Polskim na 23. Międzynarodowym Triennale Sztuk Dekoracyjnych i Architektury Współczesnej w Mediolanie; kuratorowały 10. edycję Dolnośląskiego Festiwalu Architektury we Wrocławiu poświęconą solidarności i trosce w projektowaniu i znalazły się wśród 11 młodych polskich pracowni współtworzących wystawę na Westivalu w Szczecinie, odbywającym się pod hasłem „Przyszłość polskiej architektury, na którą czekam”. Z Dominiką Wilczyńską i Dominiką Janicką współtworzy Bal architektek, inicjatywę na rzecz równouprawnienia kobiet w branży architektonicznej i promowania feministycznego podejścia do projektowania, nagrodzoną w plebiscycie magazynu Noizz Zmiany 2021. Obecnie realizują projekt EU Horizon, w którym badają miasta z perspektywy płci i wykorzystują nowe technologie w projektowaniu partycypacyjnym. Publikują na łamach takich magazynów jak Dérive, Architektura & Biznes, Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni, Architektura Murator i Notes na 6 Tygodni.

MIKOŁAJ W KINIE: Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja
W sobotę, 7 grudnia Kino Światowid zaprasza dzieci wraz z opiekunami na grę terenową szlakiem katowickich miejsc kultury. Rozpoczynamy o 11.30 w Kinie Światowid, gdzie w holu kina odbierzecie mapkę z trasą spaceru i krzyżówkę do rozwiązania. Na kolejnych „kulturalnych” przystankach będą czekać na Was Świąteczne zagadki, których rozwiązanie – wpisujemy w odpowiednie pole w krzyżówce.

Na mecie w Kinie Światowid na wszystkie dzieciaki będą czekały drobne upominki. Zwieńczeniem mikołajkowego popołudnia będzie pokaz filmu „Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja ” o godz.13.00

Zapraszamy! Ubierzcie się ciepło!

START: 11.30 do 12.00 odbiór kart do gry | Kino Światowid | ul. 3 Maja 7 | Katowice

Trasa: każdy uczestnik dostanie mapkę z dokładnym przebiegiem spaceru | długość spaceru: ok. 1 km

META: Kino Światowid | ul. 3 Maja 7 | Katowice

Ilość miejsc ograniczona: obowiązują zapisy. Zapisy przyjmujemy do 05.12.2024, do godz. 21.00 pod adresem: e.hebda@swiatowid.katowice.pl. W treści maila prosimy o podanie imion i nazwisk opiekuna i dziecka (wiek) oraz nazwa i terminu wydarzenia.

współorganizatorem wydarzenia Fundacja Iskierka

Nareszcie spełnia się największe marzenie renifera Niko! Wspólnie ze swoim tatą będzie mógł latać w elitarnej Powietrznej Eskadrze Świętego Mikołaja. Wkrótce okazuje się jednak, że jest jeszcze jeden kandydat na jego miejsce – to Stella, zawadiacka reniferka, która również chętnie przyczyni się do rozdawania prezentów na Boże Narodzenie. Pomimo rywalizacji, oboje lubią się nawzajem, a Niko zachęcony przez swoją konkurentkę pokazuje jej gdzie ukryte są słynne sanie Świętego Mikołaja. W noc poprzedzającą Wigilię wychodzi na jaw, że Stella bez pytania zabrała bezcenny pojazd i uciekła z nim w kierunku mroźnej Północy. Niko wspólnie ze swoimi najlepszymi przyjaciółmi – wiewiórką Juliuszem i łasicą Wilmą, ruszają śladem uciekinierki. Od ich misji zależą święta Bożego Narodzenia, które są już tuż, tuż! Jeżeli wszystko ma się udać, młody renifer będzie musiał nauczyć się jak być sobą i dokonać wielu nieoczywistych wyborów.

Minghun
Jurek (poruszająca kreacja Marcina Dorocińskiego) wraz ze swoim teściem Benem (Daxing Zhang) konfrontuje się ze stratą bliskiej osoby i decyduje odprawić chiński rytuał minghun, tzw. zaślubin po śmierci. Bohaterowie ruszają w emocjonalną podróż, której celem jest znalezienie idealnego partnera na wieczność. Zderzenie odmiennych kultur ma pomóc uświadomić zarówno filmowym postaciom, jak i widzowi, że bez względu na pochodzenie wszyscy przynależymy do jednej człowieczej rodziny. „Minghun” to opowieść o nadziei, miłości i poszukiwaniu sensu życia oraz tego, co nastaje po nim.Film w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego ("Ostatnia rodzina", serial "Król") według scenariusza Grzegorza Łoszewskiego ("Komornik") w ironiczny sposób konfrontuje nas ze stratą, własnymi przekonaniami i duchowością. To poruszające, czułe i osobiste kino, które opowiada o najważniejszych wartościach w życiu człowieka, dając widzowi to, co w naszych czasach najpotrzebniejsze – nadzieję.

Paddington w Peru
Miś Paddington wraz ze swoją rodziną Brownów postanawia wyruszyć w daleką podróż do Ameryki Południowej, a dokładniej do Peru, aby odwiedzić swoją ukochaną ciocię Lucy. W tym celu wszyscy udają się do umieszczonego nieopodal lasu deszczowego Domu dla Emerytowanych Niedźwiedzi. To jednak dopiero początek niezwykle ekscytującej przygody, w trakcie której odkryją wiele tajemnic. Przed nimi podróż życia, która poprowadzi ich od amazońskiej dżungli aż po górskie szczyty Peru!

Pierniczek okrutniczek
W historii kina duchy psychopatycznych morderców wielokrotnie próbowały opętać zarówno ludzi, jak i przedmioty codziennego użytku. Charles Band poszedł jednak o krok dalej – gdy prochy straconego na krześle elektrycznym zabójcy zostają zmieszane z ciastem w lokalnej piekarni, powraca on w formie PIERNICZKA OKRUTNICZKA.

Czy to dobry film? Oczywiście, że nie. Jego urok polega jednak właśnie na połączeniu absurdalnego konceptu z ekstremalnie niskim budżetem i koszmarnym aktorstwem.

Pod skórą
Tajemnicza brunetka (czterokrotnie nominowana do Złotego Globu Scarlett Johansson) przemierza szkockie drogi, polując na samotnych mężczyzn-autostopowiczów. Zwabieni przez atrakcyjną kobietę pasażerowie są usypiani i przewożeni na odludną farmę, gdzie czeka ich szokujący i okrutny los…

Prapremiera słuchowiska radiowego „Pustki w domu Twoim”
NASŁUCHIWANIE. RADIO W KINIE
Łączymy sztuki, podkręcamy zmysły i wzmacniamy odbiór w niekonwencjonalnym projekcie Radia Katowice i Kina Światowid. W mroczną podróż po meandrach ludzkiej egzystencji zabiorą nas w kinie – choć nie na ekranie – aktorzy Teatru Śląskiego Anna Kadulska oraz Grzegorz Przybył.
W czwartkowy wieczór, 5 grudnia w Kinie Światowid odbędzie się niezwykłe wydarzenie – prapremiera słuchowiska radiowego „Pustki w domu twoim”. To zaskakująca adaptacja „Trenów” Jana Kochanowskiego, która zderza emocje ukryte w wersach poety ze stylistyką grozy. W mroczną podróż po meandrach ludzkiej egzystencji zabiorą nas aktorzy Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego: dwukrotna laureatka Złotej Maski Anna Kadulska w roli Płaczki oraz nagrodzony w Gdyni za rolę w filmie „Strzępy” Beaty Dzianowicz Grzegorz Przybył jako Jan.
Słuchowisko to wspólny projekt Radia Katowice i Uniwersytetu Śląskiego zrealizowany w ramach przedmiotu „literatura audio” na Wydziale Humanistycznym: powstało na podstawie tekstu Adrianny Drabek, Juli Pokój, Doroty Surażyńskiej, Konrada Nowaka, Karola Pikuły i Mateusza Worka, zostało ono również wyreżyserowane przez autorów. Opiekunem projektu był dr Krzysztof Kiczek.
Do dyspozycji uczestników prapremierowego odsłuchu w kinie będą opaski zaciemniające na oczy.

Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja
Nareszcie spełnia się największe marzenie renifera Niko! Wspólnie ze swoim tatą będzie mógł latać w elitarnej Powietrznej Eskadrze Świętego Mikołaja. Wkrótce okazuje się jednak, że jest jeszcze jeden kandydat na jego miejsce – to Stella, zawadiacka reniferka, która również chętnie przyczyni się do rozdawania prezentów na Boże Narodzenie. Pomimo rywalizacji, oboje lubią się nawzajem, a Niko zachęcony przez swoją konkurentkę pokazuje jej gdzie ukryte są słynne sanie Świętego Mikołaja. W noc poprzedzającą Wigilię wychodzi na jaw, że Stella bez pytania zabrała bezcenny pojazd i uciekła z nim w kierunku mroźnej Północy. Niko wspólnie ze swoimi najlepszymi przyjaciółmi – wiewiórką Juliuszem i łasicą Wilmą, ruszają śladem uciekinierki. Od ich misji zależą święta Bożego Narodzenia, które są już tuż, tuż! Jeżeli wszystko ma się udać, młody renifer będzie musiał nauczyć się jak być sobą i dokonać wielu nieoczywistych wyborów.

Saint-Exupéry. Zanim powstał Mały Książę
Jest rok 1930, Antoine de Saint-Exupéry na kilkanaście lat przed wydaniem swojej najsłynniejszej książki "Mały Książę" pracuje jako pilot w świadczącej lotnicze usługi pocztowe firmie Aéropostale w Argentynie. Pewnego dnia, jego przyjaciel Henri Guillaumet nie wraca z jednej ze swoich podróży. Pomimo spodziewanych niebezpieczeństw, Antoine postanawia wyruszyć na poszukiwania zaginionego pilota. To z pozoru niemożliwe zadanie zmusi go do przekroczenia piętrzącego się wysoko górskiego pasma And oraz własnych słabości. Podczas tej wyprawy pilot doświadczy wielu wrażeń, które później wykorzysta do stworzenia swojej niezwykłej książki.

SEANS NA BIS: Bulion i inne namiętności (pokaz z Audiodeskrypcją)
Film będzie przystosowany dla osób niewidomych i niedowidzących; sprzęt do audiodeskrypcji będzie udostępniany przed wejściem na salę kinową.
Francja, połowa XIX wieku. Historia pełna namiętności i pasji, miłości do jedzenia i mocnego, wieloletniego uczucia łączącego bohaterów. Sercem zamku Dodina Bouffanta jest kuchnia, a jego serce od wielu lat należy do jego kucharki i prawej ręki, Eugénie. Wyrafinowane potrawy powstają z radością, proces przygotowania i degustacji trwa aż osiągnięty zostanie efekt idealny lub też dokonane kolejne kulinarne odkrycie. Gotowanie jest metaforą i odbiciem relacji łączącej pewnego, precyzyjnego Dodina i zmysłowo delikatnej Eugénie, dopasowaniem i zrozumieniem bez słów.

SEANS NA BIS: Imago
Postpunkowy dramat psychologiczny o młodej kobiecie łaknącej życia pośród szarości PRL. Opowieść o więzi matki i córki, głodzie wolności, seksie i medytacji. Historia rozpoczyna się w Trójmieście w 1987 roku, a kończy w 1989, po pierwszych wolnych wyborach w Polsce. Jej tłem jest buntownicza trójmiejska scena muzyczna końca lat osiemdziesiątych, kulturalny i społeczny fenomen tego okresu i zapowiedź rewolucyjnych zmian w Polsce.

SEANS PRZYJAZNY SENSORYCZNIE: Kina i Yuk
Kina i Yuk, dwa lisy polarne mieszkające w mroźnej Arktyce, przygotowują się do zostania rodzicami. Pech chciał, że czeka ich nieoczekiwana rozłąka. Czy zwierzętom uda się znów skrzyżować drogi?Niskie temperatury, przeszywający wiatr i czyhające na każde potknięcie drapieżniki. To wszystko sprawia, że życie w Arktyce nie należy do najłatwiejszych. Mimo to dzielne lisy polarne – czarny Yuk i ciężarna biała Kina – na co dzień radzą sobie całkiem dobrze, zwłaszcza że nie odstępują siebie na krok. Wszystko zmienia się, gdy Yuk nieszczęśliwie odpływa na topniejącej krze lodowej. Na drodze ku ponownemu spotkaniu bohaterowie przeżyją wiele przygód, zetkną się z wieloma sprzymierzeńcami i wrogami, a nawet trafią do miasta Jack City. Inspirowany prawdziwymi wydarzeniami film śledzi ich niezwykłą więź, a zarazem przypomina, czym skutkują zmiany klimatu.język: polski lektorKINA I YUK, reż. Guillaume Maidatchevsky, Francja, Kanada, Włochy 2024, 85’

SEANS PRZYJAZNY SENSORYCZNIE: Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja
Nareszcie spełnia się największe marzenie renifera Niko! Wspólnie ze swoim tatą będzie mógł latać w elitarnej Powietrznej Eskadrze Świętego Mikołaja. Wkrótce okazuje się jednak, że jest jeszcze jeden kandydat na jego miejsce – to Stella, zawadiacka reniferka, która również chętnie przyczyni się do rozdawania prezentów na Boże Narodzenie. Pomimo rywalizacji, oboje lubią się nawzajem, a Niko zachęcony przez swoją konkurentkę pokazuje jej gdzie ukryte są słynne sanie Świętego Mikołaja. W noc poprzedzającą Wigilię wychodzi na jaw, że Stella bez pytania zabrała bezcenny pojazd i uciekła z nim w kierunku mroźnej Północy. Niko wspólnie ze swoimi najlepszymi przyjaciółmi – wiewiórką Juliuszem i łasicą Wilmą, ruszają śladem uciekinierki. Od ich misji zależą święta Bożego Narodzenia, które są już tuż, tuż! Jeżeli wszystko ma się udać, młody renifer będzie musiał nauczyć się jak być sobą i dokonać wielu nieoczywistych wyborów.

SEANS PRZYJAZNY SENSORYCZNIE: Zima Mamy Mu
Na wielu rzeczach zna się jak krowa na gwiazdach, jest niezdarna i często coś idzie nie po jej myśli. Mimo to ciekawość świata nie opuszcza Mamy Mu nawet na moment - inaczej byłoby bardzo nudno. Plany o byciu wokalistką i aktorką na razie musi jednak odstawić na bok, bo gdzieś zniknął ukochany pluszak brata małej Liny. Mama Mu wraz ze swoim przyjacielem, Panem Wroną, rusza z kopyta i rozpoczyna śledztwo na farmie. Czasu jest niewiele, miś przechodzi z rąk do rąk i gubi się nawet pod wodą, ale dla rezolutnej krowy to tylko dodatkowa motywacja do działania. Komu w drogę, temuuu czas!

Simona Kossak
Simona Kossak, córka malarza Jerzego Kossaka i wnuczka Wojciecha, pozbawiona talentu, który od pokoleń definiuje jej rodzinę, dorasta nie zaznając ciepła ze strony despotycznej matki. Gdy po studiach rzuca wszystko – dom, tradycję, społeczne konwenanse – i obejmuje posadę naukowczyni w Białowieży, zaczyna życie na własnych warunkach. Osiedla się w środku puszczy, w domu bez prądu i bieżącej wody, w otoczeniu dzikiej przyrody. Tam, na magicznym odludziu poznaje fotografa Lecha Wilczka, z którym dzieli pasje – miłość do natury i... potrzebę wolności. Ich niezwykła relacja wymyka się wszelkim schematom. Jednak wyobrażenia Simony o pracy przyrodnika i pozycji młodej kobiety w świecie zdominowanym przez mężczyzn ulegają bolesnej weryfikacji. Musi stanąć w obronie nie tylko swoich ideałów, ale również świata roślin i zwierząt.

SKOCZ Z BAJTELM DO KINA: Trzy kilometry do końca świata
Siedemnastoletni Adi wraca do swojej rodzinnej miejscowości w sercu delty Dunaju, by spędzić letnie wakacje z rodzicami. Na co dzień chłopak mieszka i studiuje w sąsiednim mieście Tulcea, do którego można dostać się tylko za pomocą łodzi. Malownicze miejsce, w jakim się wychował, niewielka społeczność, gdzie wszyscy się znają, dają bohaterowi złudne poczucie bezpieczeństwa. Pewnej nocy, wracając z imprezy, Adi zostaje brutalnie zaatakowany. Wszyscy, na czele z ojcem chłopaka, są w szoku. Szef lokalnej policji rozpoczyna śledztwo, które prowadzi do syna budzącego strach w okolicy Zentova. Pretekstem miałyby być nieuregulowane finansowe rozliczenia między starszymi mężczyznami. Wkrótce na jaw wychodzi jednak prawdziwy powód ataku. Budzi on nie mniejszą sensację niż samo pobicie i destabilizuje sytuację nie tylko w rodzinie Adiego, ale i w całej lokalnej społeczności. Niepokojąca atmosfera małej wioski kontrastuje z sielankowym pięknem otaczających ją krajobrazów.

SKOCZ Z BAJTLEM DO KINA: Kneecap. Hip-hopowa rewolucja
Irlandzki kandydat do Oscara i zdobywca Nagrody Publiczności na Sundance. „Kneecap. Hip-hopowa rewolucja„ to szalona komedia o chłopakach z blokowisk, którzy przedawkowali język ojczysty. Reżyser Rich Peppiatt jak najlepszy DJ z wprawą miksuje fakty z czystą fikcją, a prawdziwym, grającym samych siebie raperom towarzyszy na ekranie Michael Fassbender.Historie powstają z języka, narody powstają z opowieści. Oto nasza opowieść – poznajcie Kneecap, hip-hopowe trio z Irlandii Północnej. Liam i Naoise zawsze znajdą sposób, by w zajętym przez Anglików Belfaście dobrze się zabawić, sprzedać narkotyki, zakpić z wroga czy poganiać się z nadgorliwą policją. A do tego rapują po irlandzku, na wyspie, gdzie więcej osób zna nawet... polski. Kiedy niespodziewanie dołącza do nich JJ, niespełniony nauczyciel muzyki, hip-hop po irlandzku staje się dla tej trójki wyrazem politycznego sprzeciwu.Tak powstał film-fenomen, rozgrzewający sale kinowe jak klubowe parkiety. Walka o językową tożsamość narodową łączy się tu z narkotycznym hajem, a dobra impreza – z prawdziwą misją. Ta filmowa bomba energetyczna jest hołdem dla muzycznych i kinowych buntowników „Trainspotting” spotyka tu „8 milę„, „Przekręt” nabija się z „Głodu„, a Fassbender – z samego siebie. „Kneecap. Hip-hopowa rewolucja” należałoby serwować na śniadanie zamiast kawy!Język: angielski, irlandzki z polskimi napisamiKNEECAP. HIP-HOPOWA REWOLUCJA, reż. Rich Peppiatt, Wielka Brytania, Irlandia 2024, 105'

SKOCZ Z BATLEM DO KINA: Minghun
Jurek (poruszająca kreacja Marcina Dorocińskiego) wraz ze swoim teściem Benem (Daxing Zhang) konfrontuje się ze stratą bliskiej osoby i decyduje odprawić chiński rytuał minghun, tzw. zaślubin po śmierci. Bohaterowie ruszają w emocjonalną podróż, której celem jest znalezienie idealnego partnera na wieczność. Zderzenie odmiennych kultur ma pomóc uświadomić zarówno filmowym postaciom, jak i widzowi, że bez względu na pochodzenie wszyscy przynależymy do jednej człowieczej rodziny. „Minghun” to opowieść o nadziei, miłości i poszukiwaniu sensu życia oraz tego, co nastaje po nim.Film w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego ("Ostatnia rodzina", serial "Król") według scenariusza Grzegorza Łoszewskiego ("Komornik") w ironiczny sposób konfrontuje nas ze stratą, własnymi przekonaniami i duchowością. To poruszające, czułe i osobiste kino, które opowiada o najważniejszych wartościach w życiu człowieka, dając widzowi to, co w naszych czasach najpotrzebniejsze – nadzieję.

SPOTKANIE FILOZOFICZNE #42: W pokoju obok

Stop making sense
Film Jonathana Deeme i Zespołu Talking Heads- STOP MAKING SENSE powraca w pietnaście lat po premierze. Z odświeżonym, cyfrowym dźwiękiem i udoskonaloną kopią stanowi dziś taką samą innowacją jaką był w roku 1984.Stop Making Sence dokumentuje tournee zespołu Talking Heads z roku 1984. Jonathan Demme i operator Jordan Cronenweth wiernie zarejestrowali show wymyślony przez Davida Byrne'a - multimedialny spektakl, w którym każda piosenka to obraz odzwierciedlający fragment osobowości Byrne'a. Wizjonerski film Talking Heads i Jonathana Demme to nie tylko uczta dla fanów zespołu. To także niezapomniane przeżycie dla wszystkich miłosników kina.

Stop Making Sense - przedpremiera
Film Jonathana Deeme i Zespołu Talking Heads- STOP MAKING SENSE powraca w pietnaście lat po premierze. Z odświeżonym, cyfrowym dźwiękiem i udoskonaloną kopią stanowi dziś taką samą innowacją jaką był w roku 1984.Stop Making Sence dokumentuje tournee zespołu Talking Heads z roku 1984. Jonathan Demme i operator Jordan Cronenweth wiernie zarejestrowali show wymyślony przez Davida Byrne'a - multimedialny spektakl, w którym każda piosenka to obraz odzwierciedlający fragment osobowości Byrne'a. Wizjonerski film Talking Heads i Jonathana Demme to nie tylko uczta dla fanów zespołu. To także niezapomniane przeżycie dla wszystkich miłosników kina.

ŚWIĘTO KRÓTKIEGO KINA - BAFTA: Nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej 2024
Święto Krótkiego Kina

Święto Krótkiego Kina to międzynarodowy dzień celebracji krótkich form filmowych. Wydarzenie to organizowane jest przez Fundację Edukacji Kulturalnej ‘Ad Arte’ i Stowarzyszenie Kin Studyjnych. Celebracja krótkich metraży w tym roku przypada na 19-22 grudnia i odbywa się w najkrótsze dni w roku. W ramach projektu pragniemy rozpowszechniać jakościowe kino krótkometrażowe i podkreślać jego równorzędny status z kinem pełnometrażowym, a co za tym idzie, podejmować działania przybliżające jego regularną ekspozycję na polskim wielkim ekranie.

BAFTA: Nagroda Brytyjskiej Akademii Filmowej
BAFTA NOMINATED SHORTS 2024

Program Krótkich Filmów BAFTA 2024 obejmuje wybór nominowanych filmów krótkometrażowych, a także zwycięzcę tegorocznej nagrody BAFTA w kategorii fabularnej. Filmy te prezentują opowieści, które ukazują różnorodność i bogactwo brytyjskiego społeczeństwa, w połączeniu z najwyższej klasy talentem artystycznym i technicznym. W programie będziemy mieli również okazję zobaczyć występy niektórych z najlepszych brytyjskich aktorów.

Brytyjska Akademia Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA) jest przodującą niezależną organizacją charytatywną w dziedzinie sztuki. Oprócz ceremonii wręczenia nagród BAFTA prowadzi całoroczny, międzynarodowy program wydarzeń edukacyjnych i inicjatyw, który oferuje wyjątkowy dostęp do niektórych z najbardziej inspirujących talentów na świecie poprzez warsztaty, masterclassy, stypendia, wykłady i programy mentorskie w Wielkiej Brytanii, USA i Azji.

Jellyfish and Lobster / reż. Yasmin Afi fi / Fabularny / Wielka Brytania / 2023 / 20’
Zebrawszy się przypadkowo w momencie psot, dwóch mieszkańców domu opieki nawiązuje niezwykłą relację, gdy dokonują magicznego odkrycia.

Festival of Slaps / reż. Abdou Cisse / Fabularny / Wielka Brytania / 2023 / 12’
Uroczysta kolacja zostaje przewrócona do góry nogami, gdy rozzłoszczona nigeryjska mama wymierza swojemu synowi tak potężne klapsy, że zmienią jego życie na zawsze.

Such a Lovely Day / reż. Simon Woods / Fabularny / Wielka Brytania / 2023 / 17’
Na tle idealnego letniego dnia, jedenastoletni Sam porusza się po złożonym świecie małżeństwa swoich rodziców.

Gorka / reż. Joe Weiland / Fabularny / Wielka Brytania / 2023 / 18’
Francuski student na wymianie po raz pierwszy odwiedza Anglię i znajduje się w samym środku brytyjskiej dynamiki rodzinnej.

Yellow / reż. Elham Ehsas / Fabularny / Wielka Brytania / 2023 / 12’
W następstwie nowego dekretu w kontrolowanym przez Taliban Afganistanie Laili odwiedza sklep w Kabulu, aby kupić swoją pierwszą burkę od talibskiego sprzedawcy, stawiając czoła nowej przyszłości.

Czas trwania: 79’

Sztuka pięknego życia
Nagły wypadek samochodowy splata losy Almut (Florence Pugh) i Tobiasa (Andrew Garfield), odmieniając je na zawsze. Od momentu, kiedy wspólnie trafiają na pogotowie, zaczyna w nich kiełkować silna więź, która z biegiem czasu przeradza się w głębokie uczucie. Poprzez migawki ich wzajemnego zauroczenia, budowania domu i stawania się rodziną – nieoczekiwanie wychodzi na jaw prawda o zdrowiu Almut, która może zachwiać fundamentem tego co stworzyli. Paradoksalnie, motywuje to parę do realizacji marzeń i uczy cenić każdą chwilę z niekonwencjonalnej drogi, jaką obrało ich życie. Oto trwająca dekadę, utkana z subtelnych momentów bliskości, głęboko wzruszająca, a czasami nieoczekiwanie zabawna, piękna historia miłosna.

The Outrun
Kiedy 29-letnia studentka biologii Rona powraca na Orkady po ponad dziesięciu latach wspomnienia z dzieciństwa łączą się z ostatnimi latami życia spędzonymi w Londynie.
Zabiera nas z powrotem do czasów, kiedy zagubiła się w imprezowej scenie Hackney i zakochała w Dayninie. Ale wtedy też stopniowo alkohol przejął kontrolę i Rona straciła wszystko i wszystkich, na których jej zależało.
Teraz trzeźwa, ale samotna i odłączona od otaczającego ją świata, przebywa z religijną matką i pomaga cierpiącemu na chorobę dwubiegunową ojcu na farmie owiec, gdzie dorastała.
Bez żadnych oczekiwań, Rona podejmuje pracę dla RSPB, przeprowadzając badanie nieuchwytnego ptaka derkacza co zmusza ją do odwiedzenia każdej zamieszkałej wyspy Orkadów.
Utknęła w spirali wstydu i żalu, Rona próbuje znaleźć stabilność w swojej nowej rutynie, jednocześnie tłumiąc wspomnienia o tym, co spotkało ją w Londynie. Ale przeszłość podąża za nią i powoli mistyczna kraina, która ją otacza, zaczyna przejmować jej wewnętrzny świat. W chwili słabości, gdy wszystko wydaje się rozpadać, decyduje się na odizolowanie na małej wyspie Papay. Wraz z wichurami, ciemnościami i przejmująco zimnym morzem, odnajduje pocieszenie i radość wśród małej społeczności. Z dnia na dzień Rona zaczyna godzić się ze wszystkimi rzeczami w swoim życiu, które sprawiły, że wyruszyła w podróż ku wyzdrowieniu, i w końcu znajduje nadzieję w swoją przyszłość.

The Outrun - przedpermiera
Kiedy 29-letnia studentka biologii Rona powraca na Orkady po ponad dziesięciu latach wspomnienia z dzieciństwa łączą się z ostatnimi latami życia spędzonymi w Londynie.
Zabiera nas z powrotem do czasów, kiedy zagubiła się w imprezowej scenie Hackney i zakochała w Dayninie. Ale wtedy też stopniowo alkohol przejął kontrolę i Rona straciła wszystko i wszystkich, na których jej zależało.
Teraz trzeźwa, ale samotna i odłączona od otaczającego ją świata, przebywa z religijną matką i pomaga cierpiącemu na chorobę dwubiegunową ojcu na farmie owiec, gdzie dorastała.
Bez żadnych oczekiwań, Rona podejmuje pracę dla RSPB, przeprowadzając badanie nieuchwytnego ptaka derkacza co zmusza ją do odwiedzenia każdej zamieszkałej wyspy Orkadów.
Utknęła w spirali wstydu i żalu, Rona próbuje znaleźć stabilność w swojej nowej rutynie, jednocześnie tłumiąc wspomnienia o tym, co spotkało ją w Londynie. Ale przeszłość podąża za nią i powoli mistyczna kraina, która ją otacza, zaczyna przejmować jej wewnętrzny świat. W chwili słabości, gdy wszystko wydaje się rozpadać, decyduje się na odizolowanie na małej wyspie Papay. Wraz z wichurami, ciemnościami i przejmująco zimnym morzem, odnajduje pocieszenie i radość wśród małej społeczności. Z dnia na dzień Rona zaczyna godzić się ze wszystkimi rzeczami w swoim życiu, które sprawiły, że wyruszyła w podróż ku wyzdrowieniu, i w końcu znajduje nadzieję w swoją przyszłość.

Trefliki ratują święta
Treflik i Treflinka nie mogą się doczekać Świąt. Prezenty to jedyna rzecz, o jakiej potrafiąmyśleć! Kiedy nadchodzi Wigilia, rodzeństwo z ekscytacją zrywa się z łóżek. Razem zrodziną zaczynają przygotowania – pieką ciastka, odśnieżają podwórko i ustawiają choinkę.Zostaje im tylko jedna rzecz do zrobienia – wieszanie ozdób. Dostrzegają jednak, że niemają bombek. Co gorsza, nikt w mieście ich nie ma! Wszystkie ozdoby nagle poznikały zkażdego domu i sklepu. Treflik i Treflinka rozpoczynają śledztwo, aby ustalić, gdzie siępodziały bombki. Z pomocą robota Robobota i samego Świętego Mikołaja postarają sięuratować Gwiazdkę!

Trzy kilometry do końca świata
Siedemnastoletni Adi wraca do swojej rodzinnej miejscowości w sercu delty Dunaju, by spędzić letnie wakacje z rodzicami. Na co dzień chłopak mieszka i studiuje w sąsiednim mieście Tulcea, do którego można dostać się tylko za pomocą łodzi. Malownicze miejsce, w jakim się wychował, niewielka społeczność, gdzie wszyscy się znają, dają bohaterowi złudne poczucie bezpieczeństwa. Pewnej nocy, wracając z imprezy, Adi zostaje brutalnie zaatakowany. Wszyscy, na czele z ojcem chłopaka, są w szoku. Szef lokalnej policji rozpoczyna śledztwo, które prowadzi do syna budzącego strach w okolicy Zentova. Pretekstem miałyby być nieuregulowane finansowe rozliczenia między starszymi mężczyznami. Wkrótce na jaw wychodzi jednak prawdziwy powód ataku. Budzi on nie mniejszą sensację niż samo pobicie i destabilizuje sytuację nie tylko w rodzinie Adiego, ale i w całej lokalnej społeczności. Niepokojąca atmosfera małej wioski kontrastuje z sielankowym pięknem otaczających ją krajobrazów.

TYDZIEŃ FILMU NIEMIECKIEGO 2025: Niewypowiedziane
Seweryn jest młodym muzykiem i autorem piosenek, występuje okazjonalnie w klubach i barach, na życie zarabia remontując mieszkania. Po jednym z koncertów otrzymuje propozycję podpisania umowy z wytwórnią muzyczną, co może być szansą na rozwój kariery i zmianę dotychczasowego życia. Ta radosna wiadomość staje się okazją do świętowania, najpierw w barze, gdzie odbył się koncert, potem w prywatnym mieszkaniu jednego ze słuchaczy, bogatego biznesmena, który wydaje się być zafascynowany talentem Seweryna. Alkohol i używki sprzyjają nie tylko świętowaniu, ale także sprawiają, że sytuacja, w której znalazł się bohater filmu, wymyka się spod kontroli. Seweryn pada ofiarą gwałtu i choć nie pamięta wszystkiego, co wydarzyło się feralnego wieczoru, pamięć o tym zachowuje jego ciało.

Piotr Lewandowski nakręcił film, w którym pokazuje, jak łatwo można w międzyludzkich relacjach przekroczyć granicę pomiędzy przyzwoleniem i brakiem zgody na akt seksualny. To intymny portret człowieka mierzącego się również z traumą z dzieciństwa, której przyczyną jest wyparte doświadczenie przemocy seksualnej. Ukrywane przez lata emocje przenoszą się na relacje z najbliższymi i wpływają na całe dorosłe życie bohatera.

TYDZIEŃ FILMU NIEMIECKIEGO 2025: Pali się
Amal, Omar i ich kilkuletni syn Ahmad tworzą szczęśliwą rodzinę, która wkrótce się powiększy. Wszyscy od urodzenia mieszkają w Niemczech i uważają ten kraj za swoją ojczyznę. Jak każda rodzina mają swoje rytuały, do których należą wizyty na pobliskim placu zabaw. Podczas jednej z nich Amal prosi mężczyznę okupującego huśtawkę o ustąpienie miejsca jej dziecku. Odpowiedzią jest słowna agresja, której przedmiotem jest pochodzenie, religia i ubiór kobiety. Przypadkowe osoby, świadkinie wydarzenia, wzywają policję. Wkrótce Amal dostaje wezwanie do sądu. Zaczyna się proces ze wszystkimi procedurami, jakie przewiduje demokratyczne państwo. Sprawa nie dotyka już tylko samej pokrzywdzonej kobiety, uczestniczy w niej cała rodzina, a nieprzyjemny incydent zaczyna zagrażać całej jej egzystencji. Próba obrony własnej godności i domaganie się poszanowania prawa w miejscu do tego przeznaczonym, czyli sądzie, prowadzi do nieprzewidywalnego finału.

Historia, która Erol Afşin opowiada w swoim debiutanckim filmie, jest oparta na faktach. Oprócz niewinnych osób, które stają się ofiarami rasistowskiego ataku, przedstawiony jest w nim system wymiaru sprawiedliwości – nieradzący sobie z wyzwaniami, jakie stawia większa społeczna polaryzacja, agresja i brak tolerancji. Rekonstrukcja procesu pokazuje, jak demokratyczne prawo do obrony jest wykorzystywane do szerzenia nienawiści i wielokrotnej wiktymizacji pokrzywdzonych wcześniej osób.

TYDZIEŃ FILMU NIEMIECKIEGO 2025: Południca
Berlin lat 20. przyciągał niezwykłym klimatem, rozmachem i dwuznaczną sławą, ale też możliwościami, jakie oferował swoim mieszkańcom. Mieszkająca w prowincjonalnym Budziszynie Helena także postanawia poszukać szczęścia w niemieckiej stolicy. W Berlinie mieszka ciotka i starszą siostrą, która wyjechała tam kilka lat wcześniej. Obie pełną garścią korzystają z wielkomiejskich rozrywek i wolności, jaką w czasach Republiki Weimarskiej mogły cieszyć się kobiety. Helena, w przeciwieństwie do Marthy i Fanny, nie koncentruje się imprezach i nocnym życiu, tylko chce zdobyć wykształcenie i zawód, który da jej niezależność. Podejmuje pracę w aptece i marzy o studiach medycznych. Polityczne zawirowania, głęboki kryzys gospodarczy i rosnąca w siłę partia nazistowska przekładają się na życie Heleny i jej bliskich. W dramatycznych okolicznościach traci ukochanego, a jej żydowskie pochodzenie staje się zagrożeniem dla życia. Małżeństwo i nowa tożsamość, które proponuje jej oficer SS wydają się być ratunkiem.

Południca Barbary Albert to ekranizacja powieści Julii Frank pod tym samym tytułem, nagrodzonej w 2007 roku Niemiecką Nagrodą Książkową i wydanej także w Polsce. Nawiązująca do dawnych słowiańskich wierzeń tytułowa postać symbolizuje dusze kobiet zmarłych w trakcie ślubu lub wesela. Ten moment przejścia z radości do żałoby jest metaforą zarówno losu bohaterki, jak i przemiany politycznej, jaka miała miejsce w Niemczech w 1933 roku, po dojściu do władzy Hitlera.

TYDZIEŃ FILMU NIEMIECKIEGO 2025: Symfonia o umieraniu
Symfonia o umieraniu jest wielowątkowym portretem pewnej grupy osób, których formalne i nieformalne relacje tworzą szeroko pojętą rodzinę, na swój sposób nieszczęśliwą. Matka cierpi na nowotwór i inne liczne choroby, ale jej umysł jest jasny i ostry. Ojciec, Gerd ma demencję i wymaga stałej opieki. Ich syn Tom jest odnoszącym sukcesy dyrygentem i chciałby przysposobić dziecko swojej byłej partnerki. Wspiera także bliskiego przyjaciela, Bernarda, kompozytora cierpiącego na ciężką depresję i samobójcze skłonności. Siostra Toma, Ellen jest uzależniona od alkoholu i krótkotrwałych relacji z niewłaściwymi mężczyznami. „Nie wszyscy ludzie mają talent do bycia szczęśliwymi” – twierdzi Tom, wokół którego reżyser tworzy swoją wielobarwną, emocjonalną mozaikę.

Agnieszka Pilacińska z portalu „Pełna sala” pisze w swojej recenzji, że „wszyscy, bez względu na szerokość geograficzną, pochodzenie czy statusy, narażeni jesteśmy na rodzinną niemiłość, bariery komunikacyjne i afektywny chłód. Więzy krwi nie gwarantują ciepła, przywiązania, nie wyposażają w umiejętności radzenia sobie z późniejszym życiem. Niby nihil novi, a trzyma za gardło”. Matthias Glasner dekonstrukcje w swoim filmie mit szczęśliwej i wspierającej się rodziny nie rezygnując przy tym z humoru i empatii wobec swoich bohaterów. Docenili to jurorzy festiwalu Berlinale przyznając filmowi Srebrnego Niedźwiedzia za scenariusz.

TYDZIEŃ FILMU NIEMIECKIEGO 2025: Vena
Jenny, bohaterkę debiutanckiego filmu Chiary Fleichkacker, poznajemy podczas imprezy urodzinowej, gdzie obok picia alkoholu, wciąga się również narkotyki, od których ona i jej partner od dawna są uzależnieni. Przez nie straciła już możliwość opiekowania się sześcioletnim synem, którego, na wniosek Jugendamtu – urzędu do spraw młodzieży, wychowuje jej matka. Relacja z tym mężczyzną skutkuje drugą ciążą. Dziecko, którego oczekuje, nie wywołuje w niej początkowo żadnych uczuć, a czas jego przyjścia na świat jest bardzo niefortunny, bo zbiega się z początkiem odbywania, zasądzonej wcześniej, kary więzienia.
Ciąża ściąga na przyszłą matkę uwagę urzędów, ale ani lekarka, ani pracownicy przypisani z tych instytucji nie przejmują się specjalnie losem dziewczyny. Jedyną osobą, która chce jej pomóc, jest młoda położna, Marla przysłana przez Jugendamt. To ona przekonuje ją do odstawienia narkotyków i wzięcia odpowiedzialności za siebie i przyszłe dziecko.

TYDZIEŃ FILMU NIEMIECKIEGO 2025: W dobrej wierze
Hannah i Timotheus są rodzeństwem dorastającym w konserwatywnej, bardzo religijnej i żyjącej według surowych zasad rodzinie. Od dziewcząt wymaga się posłuszeństwa i zabrania kontaktów z osobami spoza wspólnoty. Tymczasem Hannah zakochuje się w chłopaku z sąsiedztwa, który nie tylko nie podziela jej religijnych wartości, ale też namawia ją do buntu. Dziewczyna, z obawy przed gniewem rodziców, broni się przed poznaniem świata, który odkrywa przed nią Max. Timotheus z kolei uświadamia sobie, że pociągają go chłopcy i za wszelką cenę wyprzeć swoją seksualną tożsamość. Coraz częściej indywidualne potrzeby rodzeństwa powodują konflikty w rodzinie, co nieuchronnie kończy się katastrofą.

Reżyserka przez rok badała środowisko ewangelickiej wspólnoty, która jest tematem jej filmu i za swój scenariusz zdobyła Heską Nagrodę Filmową. Początkowo filmowa rodzina Hannah i Tima wydaje się być szczęśliwa, a relacje między jej członkami harmonijne i bezkonfliktowe. Surowe, narzucone przez kościół zasady moralne i fanatyczne ich przestrzeganie wydają się wszystkim odpowiadać. Dopiero konfrontacja ze światem zewnętrznym sprawia, że dzieci zaczynają dostrzegać sprzeczność pomiędzy własnymi emocjami, a oczekiwaniami rodziców. I choć Hannah naprawdę chce zachować czystość przedmałżeńską, a Timo desperacko walczy ze swoimi uczuciami, to radykalna postawa zarówno rodziców, jak i przedstawicieli wspólnoty, przynosi efekt odwrotny od zamierzonego.

TYDZIEŃ FILMU NIEMIECKIEGO 2025: Weekendowi rebelianci
Dziesięcioletni Jason jest dzieckiem w spektrum autyzmu. Jego codziennym życiem rządzą ścisłe reguły. Jeśli komuś zdarzy się je naruszyć, chłopiec dostaje ataku histerii. Program szkolny nie bardzo go zajmuje, jego pasją jest astrofizyka. Jednak podpatrując rówieśników, z którymi trudno mu nawiązać kontakt, zauważa, że ich zainteresowania są zgoła inne. Pewnego dnia oświadcza w domu, że chciałby zostać kibicem piłkarskim i musi znaleźćulubioną drużynę. Ojciec podchodzi do tego planu z entuzjazmem, nie zdając sobie sprawy, jakie wyzwanie przed nim stoi. Jason zamierza bowiem obejrzeć mecze 56 zespołów występujących w trzech niemieckich ligach piłkarskich i odwiedzić wszystkie stadiony tych drużyn. Kryteria, którymi kieruje się chłopiec, różnią się od tych powszechnie przyjętych w świecie futbolu: piłkarze nie mogą nosić kolorowych butów, wykluczone są infantylne klubowe maskotki i, przede wszystkim, w przestrzeni stadionu nie może być żadnych neonazistowskich haseł.

Historia, którą opowiada Marc Rothemund, wydarzyła się naprawdę. Jej bohaterami są Mirco von Juterczenka i jego syn Jason. Ich stadionowa odyseja, opisana przez ojca na nagrodzonym Grimme Online Award blogu, a potem wydana w formie książki, stała się podstawą scenariusza filmu. Reżyser skupia się w nim na relacji ojca z synem w spektrum autyzmu i pokazuje, jak to niezwykłe i wydawałoby się trudne do zrealizowania przedsięwzięcie, którego wspólnie się podejmują, pozwoliło ojcu zrozumieć skomplikowaną strukturę psychiczną syna, a synowi docenić zaangażowanie ojca w spełnienie jego niecodziennego życzenia.

Veni Vidi Vici
Na pierwszy rzut oka Maynardowie wiodą idealne, beztroskie życie miliarderów. Problemy zwykłego człowieka w ogóle ich nie dotyczą, mogą pozwolić sobie na każdą zachciankę, a wszelkie ich zachowania pozostają bez jakichkolwiek konsekwencji. Pławią się w luksusie, dbając jedynie o rodzinę, która - jak przekonuje jedna z bohaterek - jest dla nich wszystkim. Swoje prawdziwe oblicze pokazują dopiero wtedy, gdy ktoś zaczyna kwestionować ich status, bo świat, do którego weszli w dość kontrowersyjny sposób, dla zwykłego śmiertelnika pozostaje nieosiągalny. A gdy ktoś się już do niego dostał, nie będzie tak łatwo chciał go opuścić. Niezależnie od okoliczności. Maynardów nie da się zatem powstrzymać, bez względu na obciążające ich dowody czy nawet obowiązujące prawo.

W pokoju obok - przedpremiera
"W pokoju obok" to historia Marty (Tilda Swinton), korespondentki wojennej i niedoskonałej matki, oraz jej pełnej żalu córki. Wskutek głębokiego nieporozumienia obie od lat nie mają ze sobą kontaktu. Ingrid (Julianne Moore), pisarka i bliska przyjaciółka Marty, stanie się powiernicą bolesnych tajemnic zarówno matki, jak i córki.

Zła nie ma - szkoła
„Zła nie ma” to nagrodzona Wielką Nagrodą Jury i Nagrodą FIPRESCI na MFF w Wenecji, filmowa uczta dla miłośników kina Hamaguchiego, opowieść, która podąża do celu po odbitych w śniegu śladach: powoli, uważnie, z doświadczeniem rasowego tropiciela.
Takumi i jego córka, Hana, mieszkają w położonej w lesie wsi. Takumi dostarcza sąsiadom drewno i wodę, dla lokalnej restauracji zbiera dzikie wasabi. Ciche i spokojne życie bohaterów „Zła nie ma” zmienia się, gdy w okolicy zjawia się firma z Tokio, planująca zbudować tu luksusowy glamping. Przybysze nie zdają sobie sprawy, że wchodzą w konflikt nie tylko z lokalną społecznością, ale także z o wiele potężniejszymi siłami przyrody.

Jeśli chcesz na bieżąco otrzymywać informacje o wydarzeniach, zapisz się do NEWSLETTERA.
Wysyłamy tylko istotne informacje o nowościach, zmianach lub odwołanych wydarzenia.

Skip to content