Niedziela 14/12/2025
Dramat | 112 min
Eleanor Morgenstein przenosi się z Florydy do Nowego Jorku, aby zamieszkać z córką i wnukiem, z nadzieją, że nawiąże z nimi więź. Zamiast tego czuje się coraz bardziej zagubiona i niewidzialna. Przypadkiem trafia do grupy wsparcia, do której nie do końca pasuje. Opowiada tam historię, która przynosi jej uwagę, której nie chciała. Eleanor ponosi konsekwencje swojej opowieści, gdy młoda studentka dziennikarstwa Nina zaczyna traktować ją jako mentorkę. Ale kiedy sprawy idą zbyt daleko, Eleanor musi zmierzyć się z prawdą. czytaj więcej
72 min
Gwiazdka tuż tuż, dzieci wypatrują Świętego Mikołaja – ale okazuje się, że prezentów w tym roku może zabraknąć! Święty Mikołaj rozbija się na lodowej wyspie! Czy mieszkającym w pobliżu zwierzętom uda się mu pomóc? Niestety, to nie koniec kłopotów! Maleńkie pisklę musi uratować przyjęcie w kurniku, dziewczynka, której mama wciąż jest bardzo zajęta, szuka choinki na własną rękę, mały jenot zgubił się w lesie, a ryś próbuje dotrzeć na czas na wielki magiczny spektakl na szczycie góry. Czy bohaterowie tych pięciu świątecznych opowieści sprostają czekającym na nich wyzwaniom? czytaj więcej
510 min
Plan projekcji
Część I: 145' (przerwa 30')Część II: 130' (przerwa 30')Część III: 170'
Literacka Nagroda Nobla 2025 w Światowidzie! Zaledwie cztery dni po wręczeniu László Krasznahorkaiowi Literackiej Nagrody Nobla pokażemy po raz szósty (!) sztandarowe, spełnione arcydzieło nurtu slow cinema: czyli 7,5-godz. "Szatańskie tango" Béli Tarra. Scenariusz filmu powstał na podstawie powieści Krasznahorkaia pod tym samym tytułem. Jest to jednak ekranizacja szczególna: węgierscy przyjaciele Tarr i Krasznahorkai ściśle współpracowali nad scenariuszem i całokształtem filmu.
Pokaz w ramach naszego cyklu SLOW CINEMA, CZYLI POMAŁU W ŚWIATOWIDZIE.
Opowieść ta rozgrywa się na Wielkiej Nizinie Węgierskiej. Bohaterowie żyją w opuszczonym państwowym gospodarstwie rolnym, które od dawna niczego już nie produkuje. Jedynym lekarstwem na świadomość postępującego rozkładu jest myśl o ucieczce. Oszukując i przeszkadzając sobie nawzajem, mieszkańcy snują kolejne misterne plany. Aż w końcu pewnego dnia nadchodzi "mesjasz" - kłamca i były informator milicji. Bohaterowie podążą za nim przez równinę, bowiem wierzą, że oczyści on ich ze zła i odpuści grzechy przeszłości. Szatańskie tango to modernistyczne dzieło Tarra, które nie tylko odważnie kontynuuje, ale wręcz radykalizuje kontemplacyjny nurt w kinie reprezentowany przez Ozu, Antonioniego, Tarkowskiego czy Jarmuscha. Czerń i biel tego filmu była odpowiedzią na przekoloryzowany chaos kultury wizualnej lat 90., a długie ujęcia i ograniczenie cięć to reakcja na szaleńcze tempo ówczesnych teledysków i reklam. 7,5-godzinny metraż stanowi natomiast odpowiedź na powierzchowność i wymuszanie szybkich reakcji na konsumentach kultury. A co najważniejsze, niezwykła długość i tempo Szatańskiego tanga są środkami służącymi opowiadaniu, a nie celem samym w sobie.
Film jest wymieniany w czołówce najważniejszych osiągnięć światowej kinematografii wszech czasów. czytaj więcej
Część I: 145' (przerwa 30')Część II: 130' (przerwa 30')Część III: 170'
Literacka Nagroda Nobla 2025 w Światowidzie! Zaledwie cztery dni po wręczeniu László Krasznahorkaiowi Literackiej Nagrody Nobla pokażemy po raz szósty (!) sztandarowe, spełnione arcydzieło nurtu slow cinema: czyli 7,5-godz. "Szatańskie tango" Béli Tarra. Scenariusz filmu powstał na podstawie powieści Krasznahorkaia pod tym samym tytułem. Jest to jednak ekranizacja szczególna: węgierscy przyjaciele Tarr i Krasznahorkai ściśle współpracowali nad scenariuszem i całokształtem filmu.
Pokaz w ramach naszego cyklu SLOW CINEMA, CZYLI POMAŁU W ŚWIATOWIDZIE.
Opowieść ta rozgrywa się na Wielkiej Nizinie Węgierskiej. Bohaterowie żyją w opuszczonym państwowym gospodarstwie rolnym, które od dawna niczego już nie produkuje. Jedynym lekarstwem na świadomość postępującego rozkładu jest myśl o ucieczce. Oszukując i przeszkadzając sobie nawzajem, mieszkańcy snują kolejne misterne plany. Aż w końcu pewnego dnia nadchodzi "mesjasz" - kłamca i były informator milicji. Bohaterowie podążą za nim przez równinę, bowiem wierzą, że oczyści on ich ze zła i odpuści grzechy przeszłości. Szatańskie tango to modernistyczne dzieło Tarra, które nie tylko odważnie kontynuuje, ale wręcz radykalizuje kontemplacyjny nurt w kinie reprezentowany przez Ozu, Antonioniego, Tarkowskiego czy Jarmuscha. Czerń i biel tego filmu była odpowiedzią na przekoloryzowany chaos kultury wizualnej lat 90., a długie ujęcia i ograniczenie cięć to reakcja na szaleńcze tempo ówczesnych teledysków i reklam. 7,5-godzinny metraż stanowi natomiast odpowiedź na powierzchowność i wymuszanie szybkich reakcji na konsumentach kultury. A co najważniejsze, niezwykła długość i tempo Szatańskiego tanga są środkami służącymi opowiadaniu, a nie celem samym w sobie.
Film jest wymieniany w czołówce najważniejszych osiągnięć światowej kinematografii wszech czasów. czytaj więcej
Dramat | 85 min
eden z najważniejszych tytułów berlińskiej sekcji Perspectives. Kryminalne kino moralnego niepokoju, czarno-biały film, w którym nic nie jest czarno-białe. Debiut węgierskiego reżysera Bálinta Dániela Sósa stawia bohatera przed dramatycznym wyborem: czy skłamać w obronie syna, czy ujawnić prawdę, która może na zawsze zmienić życie 12-latka? Sándor, wdowiec z dwójką dzieci, próbuje rozpocząć nowe życie i nowy związek. Cichą euforię gasi jednak wypadek podczas przyjęcia u partnerki i jej córeczki. Kogo chronić, o co walczyć, a przede wszystkim komu wierzyć? Sós dostrzega i ubiera w szaty greckiej tragedii dylematy, które na co dzień towarzyszą rodzicielstwu, precyzyjnie trafia w kwestie zaufania i nawigowania pomiędzy miłością do dzieci a potrzebą akceptacji ze strony dorosłych i koniecznością przestrzegania norm społecznych. I jak w żadnej opowieści o ojcostwie, tak i w tej nie mogło zabraknąć czarnego humoru. Za sprawą formalnych wyborów film Sósa uniwersalizuje historię: czerń i biel czynią ją ponadczasową, a zaskakujące ujęcia architektury budują świat etycznej dystopii i zanurzają nas w labiryncie dorosłości, pełnym wewnętrznych konfliktów i błędów popełnianych w najlepszych intencjach. czytaj więcej
118 min
Młoda matka, nie mogąc znaleźć oparcia w swoim mężu, zmaga się z irracjonalnym lękiem i przytłaczającą samotnością. czytaj więcej
