Katowice 30.01.2026, g. 19:00
od 14.50 pln
Bohaterka / Heldin
Szwajcaria, Niemcy, 92 min.
scenariusz i reżyseria: Petra Volpe
zdjęcia: Judith Kaufmann
obsada: Leonie Benesch, Sonja Riesen, Selma Jamal Aldin, Alireza Bayram
Pokazy festiwalowe: Berlin 2025, Zurych 2025, Camerimage 2025
Florię Lind, pielęgniarkę pracującą na oddziale chirurgicznym szpitala w Zurychu, poznajemy, kiedy rozpoczyna nocny dyżur. Z powodu braków w personelu medycznym jest przeciążona pracą. Pacjenci oczekują empatii i uwagi, a Floria stara się sprostać tym wymaganiom, choć czasami wyzwania, z którymi musi się mierzyć, są ponad jej siły. Dzięki temu, że kamera, nie opuszcza bohaterki ani na chwilę, jesteśmy w środku wydarzeń i odpowiedzialność za zdrowie i życie pacjentów staje się także naszym udziałem. Niezwykła dynamika filmu oddaje dramaturgię szpitalnej rzeczywistości: nic nie może poczekać do jutra, nie może być przesunięte na dogodniejszy czas czy bardziej sprzyjające okoliczności. Twórcy filmu, jak w klasycznym thrillerze, umiejętnie budują napięcie wokół obowiązków pielęgniarki, której przemęczenie nieuchronnie zwiastuje nieszczęście.
Reżyserka i autorka scenariusza, Petra Volpe opowiada o pracy w zawodzie, którego nie da się zastąpić. Jej film jest z jednej strony hołdem dla pielęgniarek, ratowników medycznych i lekarek, z drugiej ostrzeżeniem przed sytuacją, w jakiej znajduje się coraz więcej szpitali i placówek opiekuńczych. Braki kadrowe dotyczą systemów opieki zdrowotnej w całej Europie i będą stale rosnąć. W tytułową „Bohaterkę” wciela się Leonie Benesch, znakomita aktorka znana polskim widzom z głównej roli w filmie „Pokój nauczycielski”. Film jest szwajcarskim kandydatem do Oscara.
Petra Volpe, ur. 1970, studiowała sztukę w Szkole Sztuki i Projektowania F+F w Zurychu oraz dramaturgię i scenopisarstwo na Uniwersytecie Filmowym im. Konrada Wolfa w Babelsbergu w Poczdamie. Zadebiutowała w 1999 filmem Der Kuss (Pocałunek), ale to nakręcony w 2017 Boski porządek przyniósł jej uznanie zarówno krytyki (Szwajcarska Nagroda Filmowa za Najlepszy Scenariusz) jak i publiczności. Film był pokazywany w wielu krajach, także w Polsce. Heldin jest jej kolejnym obrazem.
Szwajcaria, Niemcy, 92 min.
scenariusz i reżyseria: Petra Volpe
zdjęcia: Judith Kaufmann
obsada: Leonie Benesch, Sonja Riesen, Selma Jamal Aldin, Alireza Bayram
Pokazy festiwalowe: Berlin 2025, Zurych 2025, Camerimage 2025
Florię Lind, pielęgniarkę pracującą na oddziale chirurgicznym szpitala w Zurychu, poznajemy, kiedy rozpoczyna nocny dyżur. Z powodu braków w personelu medycznym jest przeciążona pracą. Pacjenci oczekują empatii i uwagi, a Floria stara się sprostać tym wymaganiom, choć czasami wyzwania, z którymi musi się mierzyć, są ponad jej siły. Dzięki temu, że kamera, nie opuszcza bohaterki ani na chwilę, jesteśmy w środku wydarzeń i odpowiedzialność za zdrowie i życie pacjentów staje się także naszym udziałem. Niezwykła dynamika filmu oddaje dramaturgię szpitalnej rzeczywistości: nic nie może poczekać do jutra, nie może być przesunięte na dogodniejszy czas czy bardziej sprzyjające okoliczności. Twórcy filmu, jak w klasycznym thrillerze, umiejętnie budują napięcie wokół obowiązków pielęgniarki, której przemęczenie nieuchronnie zwiastuje nieszczęście.
Reżyserka i autorka scenariusza, Petra Volpe opowiada o pracy w zawodzie, którego nie da się zastąpić. Jej film jest z jednej strony hołdem dla pielęgniarek, ratowników medycznych i lekarek, z drugiej ostrzeżeniem przed sytuacją, w jakiej znajduje się coraz więcej szpitali i placówek opiekuńczych. Braki kadrowe dotyczą systemów opieki zdrowotnej w całej Europie i będą stale rosnąć. W tytułową „Bohaterkę” wciela się Leonie Benesch, znakomita aktorka znana polskim widzom z głównej roli w filmie „Pokój nauczycielski”. Film jest szwajcarskim kandydatem do Oscara.
Petra Volpe, ur. 1970, studiowała sztukę w Szkole Sztuki i Projektowania F+F w Zurychu oraz dramaturgię i scenopisarstwo na Uniwersytecie Filmowym im. Konrada Wolfa w Babelsbergu w Poczdamie. Zadebiutowała w 1999 filmem Der Kuss (Pocałunek), ale to nakręcony w 2017 Boski porządek przyniósł jej uznanie zarówno krytyki (Szwajcarska Nagroda Filmowa za Najlepszy Scenariusz) jak i publiczności. Film był pokazywany w wielu krajach, także w Polsce. Heldin jest jej kolejnym obrazem.
