
22. Millennium Docs Against Gravity w Katowicach
Katowice 09.05.2025, g. 15:00
od 0.00 pln
Kup KARNET na 22. Millennium Docs Against Gravity w Katowicach!
9 maja – 18 maja 2025 | Kino Światowid i Kinoteatr Rialto
Czeka na Ciebie blisko 50 najlepszych filmów dokumentalnych z całego świata, 1 serial, 10 dni festiwalowych emocji, spotkania z twórczyniami i twórcami, rozmowy i wydarzenia specjalne! Bieżące tematy w zaskakujących ujęciach, fascynujące zjawiska, poruszające historie.
Karnet upoważnia do wstępu na wszystkie Wydarzenia Festiwalu, tj. pokazy filmowe i wydarzenia towarzyszące odbywające się na terenie Kina Światowid i Kinoteatru Rialto.
Cena Karnetu wynosi 170,00 zł.
Ilość Karnetów jest ograniczona.
Karnet należy odebrać osobiście, okazując dowód zakupu Karnetu, od 09.05.2025 do 18.05.2025 w Kinie Światowid, pod adresem 3 Maja 7, 40-096 Katowice, w godzinach pracy kasy kina.
Sprzedaż Karnetów: do 18.05.2025 lub do wyczerpania puli dostępnych Karnetów.
9 maja – 18 maja 2025 | Kino Światowid i Kinoteatr Rialto
Czeka na Ciebie blisko 50 najlepszych filmów dokumentalnych z całego świata, 1 serial, 10 dni festiwalowych emocji, spotkania z twórczyniami i twórcami, rozmowy i wydarzenia specjalne! Bieżące tematy w zaskakujących ujęciach, fascynujące zjawiska, poruszające historie.
Karnet upoważnia do wstępu na wszystkie Wydarzenia Festiwalu, tj. pokazy filmowe i wydarzenia towarzyszące odbywające się na terenie Kina Światowid i Kinoteatru Rialto.
Cena Karnetu wynosi 170,00 zł.
Ilość Karnetów jest ograniczona.
Karnet należy odebrać osobiście, okazując dowód zakupu Karnetu, od 09.05.2025 do 18.05.2025 w Kinie Światowid, pod adresem 3 Maja 7, 40-096 Katowice, w godzinach pracy kasy kina.
Sprzedaż Karnetów: do 18.05.2025 lub do wyczerpania puli dostępnych Karnetów.

22. MDAG: NAGŁE PRZEBŁYSKI GŁĘBI ISTNIENIA
Katowice 09.05.2025, g. 16:00
od 20.50 pln
Film z narracją Tildy Swinton, który zgłębia tajemnicę kreatywności, zabierając nas w podróż po świecie sztuki. Reżyser Mark Cousin, znany ze swoich monumentalnych filmów o historii kina, przygląda się życiu i twórczości szkockiej artystki Wilhelminy Barns-Graham. Unikalne podejście malarki do kolorów odkrywa przed nami nowe sposoby postrzegania malarstwa abstrakcyjnego. Mizoginistyczny klimat epoki, w której żyła Willie (jak potocznie ją nazywano), spowodował, że nie została zapamiętana jako geniuszka, którą była.
Featuring Tilda Swinton as the voice of Scottish painter Wilhelmina Barns-Graham, the film tells the story of a remarkable artist and a magnificent obsession. One day in 1949, a young Scottish painter climbed a Swiss glacier. The experience rewired her brain, and transformed her art. Through a cinematic immersion into her art and life, the film explores themes of gender, neurodiversity, climate change, and the nature of creativity.
Featuring Tilda Swinton as the voice of Scottish painter Wilhelmina Barns-Graham, the film tells the story of a remarkable artist and a magnificent obsession. One day in 1949, a young Scottish painter climbed a Swiss glacier. The experience rewired her brain, and transformed her art. Through a cinematic immersion into her art and life, the film explores themes of gender, neurodiversity, climate change, and the nature of creativity.

22. MDAG: ARCHITEKTURA CSSR 58–89 + wykład Ryszarda Nakoniecznego
Katowice 09.05.2025, g. 17:45
od 27.00 pln
09.05 | PIĄTEK | 17.45 | „ARCHITEKTURA CSSR 58–89” + wykład Ryszarda Nakoniecznego
Oryginalne filmowe spojrzenie na czechosłowacką architekturę lat 1958-89 dopełni po seansie wykład architekta Ryszarda Nakoniecznego.
-
Pierwszy film dokumentalny na temat czechosłowackiej architektury lat 58-89 ubiegłego wieku, oparty na oryginalnym pomyśle czeskiego rapera, twórcy graffiti i komiksów – Vladimira 518, który jest również autorem publikacji na ten temat. Film kompleksowo przedstawia ten okres w architekturze – brutalnie pięknej i równie brutalnie zaniedbanej. Oprócz zalewu prefabrykowanych bloków mieszkalnych pojawiały się w niej wyjątkowe pod każdym względem, ponadczasowe budynki, przyciągające uwagę nawet na Zachodzie. Dzięki relacjom czołowych architektów i teoretyków architektury oraz imponującym ujęciom najciekawszych czeskich (i w mniejszym stopniu słowackich) powojennych budynków, powstałych w okresie od Expo 1958 do Aksamitnej Rewolucji, film ukazuje portret epoki, w której śmiały, nowoczesny i inspirujący nurt architektury rozkwitał równolegle obok tego oficjalnego i ustrukturyzowanego. Poznajemy historie ikonicznych budynków, a także ogromny wysiłek stojący za ich realizacją. Wiele tych obiektów oraz ich twórców nie dożyło premiery filmu, który tym samym jest upamiętnieniem ich spuścizny.
A unique documentary based on the original idea by Vladimir 518 and directed by Jan Zajíček about the Czechoslovak pre-revolutionary architectural scene. The authors present remarkably and with passion extraordinary buildings built in the era from Expo 1958 to the Velvet Revolution, interview the architects, reveal stories and enormous effort behind the realization of these buildings. The documentary follows a successful book and a Czech TV series but unlike them it focuses more on the rich Slovakian production. The visual and editing originality underlines the exceptionality of this film project. Many of the buildings and, unfortunately, even many of the authors didn’t live to see the film premiere, and the documentary is thus an important memorial of their creative talent and legacy.
Oryginalne filmowe spojrzenie na czechosłowacką architekturę lat 1958-89 dopełni po seansie wykład architekta Ryszarda Nakoniecznego.
-
Pierwszy film dokumentalny na temat czechosłowackiej architektury lat 58-89 ubiegłego wieku, oparty na oryginalnym pomyśle czeskiego rapera, twórcy graffiti i komiksów – Vladimira 518, który jest również autorem publikacji na ten temat. Film kompleksowo przedstawia ten okres w architekturze – brutalnie pięknej i równie brutalnie zaniedbanej. Oprócz zalewu prefabrykowanych bloków mieszkalnych pojawiały się w niej wyjątkowe pod każdym względem, ponadczasowe budynki, przyciągające uwagę nawet na Zachodzie. Dzięki relacjom czołowych architektów i teoretyków architektury oraz imponującym ujęciom najciekawszych czeskich (i w mniejszym stopniu słowackich) powojennych budynków, powstałych w okresie od Expo 1958 do Aksamitnej Rewolucji, film ukazuje portret epoki, w której śmiały, nowoczesny i inspirujący nurt architektury rozkwitał równolegle obok tego oficjalnego i ustrukturyzowanego. Poznajemy historie ikonicznych budynków, a także ogromny wysiłek stojący za ich realizacją. Wiele tych obiektów oraz ich twórców nie dożyło premiery filmu, który tym samym jest upamiętnieniem ich spuścizny.
A unique documentary based on the original idea by Vladimir 518 and directed by Jan Zajíček about the Czechoslovak pre-revolutionary architectural scene. The authors present remarkably and with passion extraordinary buildings built in the era from Expo 1958 to the Velvet Revolution, interview the architects, reveal stories and enormous effort behind the realization of these buildings. The documentary follows a successful book and a Czech TV series but unlike them it focuses more on the rich Slovakian production. The visual and editing originality underlines the exceptionality of this film project. Many of the buildings and, unfortunately, even many of the authors didn’t live to see the film premiere, and the documentary is thus an important memorial of their creative talent and legacy.

22. MDAG: APOKALIPSA W TROPIKACH
Katowice 09.05.2025, g. 18:00
od 20.50 pln
Kiedy kończy się demokracja, a zaczyna teokracja? Petra Costa, znana z nominowanego do Oscara® filmu „Na krawędzi demokracji”, tym razem bada silny wpływ przywódców religijnych na politykę w Brazylii. Dlaczego w 2016 roku tamtejszy konserwatywny Kongres zagłosował za impeachmentem prezydenta kraju z powodów jawnie politycznych, wprowadzając w społeczeństwie chaos? Reżyserka dokumentuje szybki rozwój skrajnej brazylijskiej prawicy, ukazując, jak ruch ewangelicki utorował drogę Jairowi Bolsonaro do prezydentury i nadal stanowi zagrożenie dla stabilności w kraju. Atutem Costy jest dostęp do czołowych brazylijskich przywódców politycznych po obu stronach spolaryzowanej sceny, w tym do żarliwego telewizyjnego ewangelisty Silasa Malafaia, który był prawą ręką Bolsonaro, a także do liberalnego poprzednika i następcy Bolsonaro – prezydenta Lulu da Silvy. Film staje się wciągającą polityczną kroniką dokumentującą moment głębokiego zawirowania, który postawił Brazylię w międzynarodowym centrum uwagi i jest jednocześnie niepokojącą oznaką kruchości demokracji.
When does a democracy end, and a theocracy begins? In “Apocalypse in the Tropics”, Petra Costa investigates the increasingly powerful grip that faith leaders hold over politics in Brazil. She gains extraordinary access to the country’s top political leaders, including President Lula and former President Bolsonaro, as well as to Brazil’s most famous televangelist: a larger-than-life pastor who plays the puppet master to the far-right leader. The film chronicles the profound role the evangelical movement has played in Brazil’s recent political turmoil, and it also grapples with the apocalyptic theology that drives the movement’s chief protagonists. As in her Oscar® nominated ”The Edge of Democracy”, Costa documents a time of profound confusion and despair with lucidity and a poetic eye. Weaving together past and present, she immerses us in the contradictory realities of a young democracy that is hanging on by a thread, and, in so doing, holds up a mirror to the rest of the world.
When does a democracy end, and a theocracy begins? In “Apocalypse in the Tropics”, Petra Costa investigates the increasingly powerful grip that faith leaders hold over politics in Brazil. She gains extraordinary access to the country’s top political leaders, including President Lula and former President Bolsonaro, as well as to Brazil’s most famous televangelist: a larger-than-life pastor who plays the puppet master to the far-right leader. The film chronicles the profound role the evangelical movement has played in Brazil’s recent political turmoil, and it also grapples with the apocalyptic theology that drives the movement’s chief protagonists. As in her Oscar® nominated ”The Edge of Democracy”, Costa documents a time of profound confusion and despair with lucidity and a poetic eye. Weaving together past and present, she immerses us in the contradictory realities of a young democracy that is hanging on by a thread, and, in so doing, holds up a mirror to the rest of the world.
22. MDAG: ZNALEŹĆ WINNEGO
Katowice 09.05.2025, g. 20:15
od 20.50 pln
Po latach badań nietoperzy w odległych od osad ludzkich jaskiniach, trójka naukowców znalazła się w centrum światowej polityki z bardzo poważnymi zarzutami. Ci, którzy ostrzegali przed możliwą światową pandemią i byli ignorowani, muszą teraz się bronić. Piękny wizualnie film o roli nauki w coraz mroczniejszych czasach, w których rozum przegrywa z propagandą i celami politycznymi. Ze spokojem i zakorzenieniem w faktach, film pokazuje lęki i mity pozbawione faktów, które działają jako paliwo polityczne i doprowadzają nasz świat na krawędź przepaści.
After years exploring remote bat caves, three scientists are catapulted into the harsh spotlight of politics and serious accusations. Once ignored, these early warners must now defend themselves.
After years exploring remote bat caves, three scientists are catapulted into the harsh spotlight of politics and serious accusations. Once ignored, these early warners must now defend themselves.

22. MDAG: 2000 METRÓW OD ANDRIJIWKI
Katowice 09.05.2025, g. 20:45
od 20.50 pln
Nowy film zdobywcy Oscara® Mstyslava Chernova. Dystans dwóch kilometrów można przejechać samochodem w dwie minuty, a przebiec w osiem. Pocisk przelatuje ten dystans w 35 sekund. Lato 2023 roku. Wojska ukraińskie zaczynają kontrofensywę na Wschodzie kraju, gdzie mała Andrijiwka, właściwie już zniszczona, ma strategiczne położenie. Sierżant Fiedia otrzymuje flagę, którą ma zatknąć nad zdobytą miejscowością. Jedyna droga do tego miejsca biegnie przez wąski pas lasu, a właściwie przez jego pozostałości. Reszta okolicy jest odkrytą, zaminowaną równiną. „To jakby wylądować na planecie i wszystko wokół próbuje cię zabić” – tłumaczy żołnierz. Oglądamy walkę i próby przebicia się przez obronę najeźdźców widziane z kamer zainstalowanych na hełmach żołnierzy oraz z kamery reżysera. Gdy atakują drony i wybuchają granaty, pomagają lisie nory. Jesteśmy bezpośrednio na polu walki. Niektórzy w tej sytuacji próbują być dowcipni, żartując, że jest tam trochę chaotycznie. Choć Andrijiwka – a właściwie jej ruiny – wydaje się być blisko, to do pokoju jest jeszcze bardzo daleko.
An Oscar-winning Ukrainian director's unflinching film from the frontline, where a small group of soldiers fight their way two kilometers through a harsh landscape to liberate a village in ruins
An Oscar-winning Ukrainian director's unflinching film from the frontline, where a small group of soldiers fight their way two kilometers through a harsh landscape to liberate a village in ruins