
22. MDAG: TYLKO NA ZIEMI
Katowice 12.05.2025, g. 16:15
od 20.50 pln
Południowa Galicja w Hiszpanii jest niezwykle narażona na pożary. Dzikie konie, które zamieszkiwały te tereny od wieków, ograniczały wzrost podatnych na pożary krzewów. Dzikich koni zaczyna jednak brakować. Film jest piękną wizualnie podróżą do Galicji w trakcie najgorętszego lata, gdy trudne do ugaszenia pożary trawią ten rejon przez wiele dni. Strażak San, który zajmuje się analizą pożarów oraz przewidywaniem ich wybuchu, znajduje się na pierwszej linii walki z ogniem. Ewa pracuje z dzikimi końmi i z tymi, które zostały udomowione. Dziesięcioletni Pedro jest już doświadczonym kowbojem. Film pokazuje również świat z perspektywy zwierząt, które są w relacji z ludźmi i zawsze odpowiadają człowiekowi spojrzeniem. Obserwujemy załamanie się delikatnej równowagi naturalnego środowiska oraz relacji pomiędzy naszym gatunkiem i innymi istotami.
The film takes the audience on an immersive and visually striking journey into the hottest summer on record while inextinguishable forest fires rage for days in Southern Galicia.
The film takes the audience on an immersive and visually striking journey into the hottest summer on record while inextinguishable forest fires rage for days in Southern Galicia.

22. MDAG: ZAUFAJ MI + spotkanie z seksuolożką Agnieszką Wiszniewicz
Katowice 12.05.2025, g. 18:15
od 27.00 pln
12.05 | PONIEDZIAŁEK | 18.15 | „ZAUFAJ MI” + spotkanie z seksuolożką Agnieszką Wiszniewicz
Czy miłość zawsze się mnoży, kiedy się ją dzieli, czym jest wolność w relacji i jakie są – jeśli są – granice (w) miłości. O trudnych wyborach, kompromisach i życiu w zgodzie z własnymi potrzebami po filmie porozmawiamy z seksuolożką Agnieszką Wiszniewicz.
-
Alicja i Sebastian wydają się wieść idealne życie, z kochającą rodziną i dochodowym biznesem. Jednak pragnienie wolności Sebastiana rozpoczyna burzliwą podróż, która wystawia ich związek na próbę. Dla Polki mieszkającej w Berlinie, głęboko zakorzenionej w oczekiwaniach społecznych i tradycjach rodzinnych, poruszanie się po zawiłościach miłości, niezależności i norm społecznych staje się burzliwą podróżą. Zmagając się ze sztywnymi ograniczeniami swojego wychowania, musi skonfrontować się z własnymi pragnieniami i wyrwać się schematom.
Sebastian and Alicja seem to have a perfect life in Berlin. However, Sebastian's longing for freedom sparks a journey that tests their relationship. For Alicja, a Polish woman bound by tradition, navigating love, independence, and societal norms becomes a challenge.
Czy miłość zawsze się mnoży, kiedy się ją dzieli, czym jest wolność w relacji i jakie są – jeśli są – granice (w) miłości. O trudnych wyborach, kompromisach i życiu w zgodzie z własnymi potrzebami po filmie porozmawiamy z seksuolożką Agnieszką Wiszniewicz.
-
Alicja i Sebastian wydają się wieść idealne życie, z kochającą rodziną i dochodowym biznesem. Jednak pragnienie wolności Sebastiana rozpoczyna burzliwą podróż, która wystawia ich związek na próbę. Dla Polki mieszkającej w Berlinie, głęboko zakorzenionej w oczekiwaniach społecznych i tradycjach rodzinnych, poruszanie się po zawiłościach miłości, niezależności i norm społecznych staje się burzliwą podróżą. Zmagając się ze sztywnymi ograniczeniami swojego wychowania, musi skonfrontować się z własnymi pragnieniami i wyrwać się schematom.
Sebastian and Alicja seem to have a perfect life in Berlin. However, Sebastian's longing for freedom sparks a journey that tests their relationship. For Alicja, a Polish woman bound by tradition, navigating love, independence, and societal norms becomes a challenge.

22. MDAG: 2000 METRÓW OD ANDRIJIWKI
Katowice 12.05.2025, g. 18:15
od 20.50 pln
Nowy film zdobywcy Oscara® Mstyslava Chernova. Dystans dwóch kilometrów można przejechać samochodem w dwie minuty, a przebiec w osiem. Pocisk przelatuje ten dystans w 35 sekund. Lato 2023 roku. Wojska ukraińskie zaczynają kontrofensywę na Wschodzie kraju, gdzie mała Andrijiwka, właściwie już zniszczona, ma strategiczne położenie. Sierżant Fiedia otrzymuje flagę, którą ma zatknąć nad zdobytą miejscowością. Jedyna droga do tego miejsca biegnie przez wąski pas lasu, a właściwie przez jego pozostałości. Reszta okolicy jest odkrytą, zaminowaną równiną. „To jakby wylądować na planecie i wszystko wokół próbuje cię zabić” – tłumaczy żołnierz. Oglądamy walkę i próby przebicia się przez obronę najeźdźców widziane z kamer zainstalowanych na hełmach żołnierzy oraz z kamery reżysera. Gdy atakują drony i wybuchają granaty, pomagają lisie nory. Jesteśmy bezpośrednio na polu walki. Niektórzy w tej sytuacji próbują być dowcipni, żartując, że jest tam trochę chaotycznie. Choć Andrijiwka – a właściwie jej ruiny – wydaje się być blisko, to do pokoju jest jeszcze bardzo daleko.
An Oscar-winning Ukrainian director's unflinching film from the frontline, where a small group of soldiers fight their way two kilometers through a harsh landscape to liberate a village in ruins
An Oscar-winning Ukrainian director's unflinching film from the frontline, where a small group of soldiers fight their way two kilometers through a harsh landscape to liberate a village in ruins

22. MDAG: YINTAH
Katowice 12.05.2025, g. 20:30
od 20.50 pln
Yintah oznacza „ziemię” w języku zamieszkującego Kanadę ludu Wet’suwet’en, który nigdy nie oddał swojego terytorium władzom kanadyjskim i żyje na nim według własnych praw. W 1997 roku Dinï ze’ i Tsakë ze’ – dziedziczni wodzowie ludu Wet’suwet’en – udowodnili przed kanadyjskim Sądem Najwyższym, że nie zrzekli się własności 22 000 km² oszałamiająco pięknej ziemi, ale mimo to rząd zezwolił gigantom z branży paliw kopalnych na budowę rurociągów przebiegających przez te dziewicze tereny. W rezultacie od ponad dziesięciu lat trwają starcia pomiędzy Wet’suwet’enami a kanadyjską policją, próbującą przejąć ich ziemię. Film jest zapisem tych zaciekłych zmagań. Poznajemy nie tylko historię plemienia, ale również ich kulturę i życie codzienne. Trauma spowodowana konfliktem jest ogromna, ale starają się żyć normalnie. Bolesna jest chciwość koncernów, które za wszelką cenę i przy współpracy z kanadyjskim rządem starają się zmiażdżyć prawa rdzennej ludności. Na czele antykolonialnej opozycji Wet’suwet’enów stoją dwie kobiety, które czerpią siłę od swoich przodków i walczą o przyszłość. Film powstał w ścisłej współpracy ze społecznością a dwóch jego reżyserów jest spokrewnionych z pojawiającymi się w filmie postaciami.
Yintah – meaning “land” – is a feature-length documentary on the Wet’suwet’en fight for sovereignty and land with the Canadian government and fossil fuel companies.
Yintah – meaning “land” – is a feature-length documentary on the Wet’suwet’en fight for sovereignty and land with the Canadian government and fossil fuel companies.

22. MDAG: A W NIEJ PRAGNIENIE
Katowice 12.05.2025, g. 20:30
od 20.50 pln
Rozpoczęcie filmu stanowią wiadomości głosowe z policji, dotyczące zaginionej matki reżyserki. Gdy wybucha kolejny kryzys z Nualą, jej córka chwyta za kamerę. Wraca do miejsca, w którym dorastała i konfrontuje się z nadal obecnymi tam duchami przeszłości. Walcząca z alkoholizmem i głęboką depresją Nuala potrafi ją niejednokrotnie zaskoczyć błyskotliwymi opiniami. Film balansuje na granicy czarnego humoru i filmu społecznego w stylu Kena Loacha. Reżyserce udało się stworzyć oryginalny styl i własne zasady budowania opowieści filmowej. Podchodzi do swojej matki i rodziny z sympatią i uczciwością, choć często pojawiają się w niej także inne emocje, jak poczucie bólu i złość. Szczególnie, kiedy uświadamia sobie, że wszystkie możliwe scenariusze wyjścia z sytuacji nie napawają optymizmem, a wujkowie, choć zabawni, także wymagają opieki.
Myrid Carten has been filming since she was a child, and when her mother goes missing, she picks up her camera again. Her mother Nuala, once a successful social worker, suffered a mental breakdown after the sudden death of her own mother.
Myrid Carten has been filming since she was a child, and when her mother goes missing, she picks up her camera again. Her mother Nuala, once a successful social worker, suffered a mental breakdown after the sudden death of her own mother.