'

Strona główna


Środa, 14 Maja

22. MDAG: MOJA SKRADZIONA PLANETA

Katowice 14.05.2025, g. 16:15
od 20.50 pln
Co może zrobić kobieta, gdy państwo i religia kontrolują każdy aspekt jej życia, począwszy od tego, jak się ubiera, po sposób, w jaki zarabia na życie? Reżyserka Farahnaz Sharifi, urodzona parę tygodni po rewolucji w Iranie w 1979 roku, sięgnęła po kamerę 8 mm, którą kupiła w młodym wieku i nagrywała nią alternatywne życie toczące się prywatnie, poza państwem – za zamkniętymi drzwiami, za którymi jej rodzina i przyjaciele mogli być w pełni sobą. Jednocześnie obsesyjnie kolekcjonowała niszczejące szpule taśm 8 mm pozostawione przez anonimowe osoby, które pokazywały świat przed rewolucją. Udało jej się zarejestrować dwa kontrastujące ze sobą światy – sceny brutalnych represji na ulicach i domowe filmy pokazujące chwile radości, tańca i wolności. Zbudowała nie tylko prowokująca mieszankę osobistej narracji i lekcji historii porewolucyjnego Iranu, lecz również intymną i aktualną refleksję, udowadniającą, że nagrane obrazy mogą przeciwdziałać wymazywaniu historii i tożsamości kobiet. Film, nagrodzony wieloma ważnymi nagrodami na kilkunastu festiwalach, nie tylko ocala od zapomnienia historię Sharifi oraz pozbawionych głosu kobiet z przeszłości i teraźniejszości, ale również układa ją w niezwykle żywy, zbiorowy akt oporu.

My Stolen Planet" is a diary-style narrative by Farah, an Iranian filmmaker. Born during the Islamic revolution in Iran in 1979, she captures moments of joy and defiance in her daily life.

22. MDAG: CHODŹ, ZOBACZ MNIE W DOBRYM ŚWIETLE

Katowice 14.05.2025, g. 18:00
od 20.50 pln
Andrea Gibson i Megan Falley to dwie poetki, które przebyły bardzo długą drogę, by się odnaleźć na tym świecie. Gdy u Andrei zostaje wykryty rak, obie muszą ruszyć w kolejną podróż, przez życie, śmiertelność i przede wszystkim miłość. Ten niezwykle intymny portret, pełen niewymuszonych prawd o nas samych, to efekt wpuszczenia do ich życia, i każdej jego sfery, reżysera filmu Ryana White’a. Dwie poetki, trzy psy, jeden rak, tysiące wierszy, jedna zepsuta skrzynka na listy i jedno niepohamowane uczucie. Nieoczekiwanie śmieszny i przeszywająco wzruszający, „Chodź, zobacz mnie w dobrym świetle” to jeden z najbardziej wyjątkowych filmów o poezji i miłości, jakie będziecie mieli okazję zobaczyć.
Poezja Gibson nie jest oparta o sztucznie wyrafinowane słownictwo, a raczej czerpie siłę z prostoty wyrazów, gry słów, celnych metafor, ale przede wszystkim bije od niej emocjonalna szczerość. W swoim wierszu, od którego pochodzi tytuł filmu, Andrea oddaje istotę ich relacji z Megan: „Chodź, zobacz mnie w dobrym świetle. Chodź, powiedz mi to, co mówisz prawdzie. Chodź, kłopocz mnie. Chodź, uderz jak grom.”
 
Two poets, one incurable cancer diagnosis. Andrea Gibson and Megan Falley go on an unexpectedly funny and poignant journey through love, life, and mortality.

22. MDAG: LISTY Z WILCZEJ + spotkanie z twórcami

Katowice 14.05.2025, g. 18:15
od 27.00 pln
14.05 | ŚRODA | 18.15 | „LISTY Z WILCZEJ” + spotkanie z twórcami
O czułym i pełnym humoru portretowaniu Polski z perspektywy warszawskiej ulicy, samotności i zakorzenianiu się w nowych miejscach porozmawiamy z twórcami zaprezentowanego premierowo na Berlinale dokumentu „Listy z Wilczej”: Ajrunem Talwarem i Bigną Tomschin.
-
Ulica w centrum Warszawy. Arjun wyemigrował do Polski ponad dekadę temu z Indii i wciąż zmaga się z poczuciem wyobcowania. Aby pokonać bariery między sobą a pełnym niepokoju krajem, zaczyna filmować swoich sąsiadów, odkrywając mozaikę ukrytych historii, wspólnych tęsknot i fascynujących postaci: listonosza, który oprócz listów dostarcza również recepty na samotność, czy przybysza z Damaszku, starającego się odtworzyć z pamięci swoje rodzinne miasto. Z nieco ponad kilometrowej Wilczej wyłania się obraz współczesnej Europy, a Polska, często postrzegana jako nieprzyjazna i konserwatywna, w obiektywie reżysera zyskuje czuły i pełen humoru portret.
A small street in downtown Warsaw. Arjun Talwar, an Indian immigrant, came to Poland over a decade ago. To overcome boundaries between himself and an anxiety-ridden country, he begins filming his neighbors: a postman delivering remedies for loneliness, an exile recreating his hometown, and others with hidden stories to tell. Through their lives, Arjun reflects on his own search for belonging and unveils a kaleidoscopic view of modern Europe, while Poland, often seen as unwelcoming, is humorously and tenderly reimagined through the lens of a foreign filmmaker.

22. MDAG: ERNEST COLE: ODNALEZIONA LEGENDA

Katowice 14.05.2025, g. 20:15
od 20.50 pln
Nominowany do Oscara® reżyser Raoul Peck („Nie jestem twoim murzynem”) przybliża życie i twórczość jednego z pierwszych czarnoskórych niezależnych fotografów w Republice Południowej Afryki. Wczesne zdjęcia Ernesta Cole'a, wstrząsające w momencie publikacji, odsłaniały brutalność apartheidu i życie czarnej społeczności pod jego jarzmem. Po ucieczce z RPA w 1966 roku Cole osiedlił się w Stanach Zjednoczonych, gdzie intensywnie fotografował Nowy Jork i amerykańskie Południe. Był zafascynowany tym, jak kraj mógł być jednocześnie radykalnie inny, a zarazem niepokojąco podobny do kultury segregacji rasowej w jego ojczyźnie. W tym okresie opublikował swoje przełomowe dzieło – album fotograficzny „House of Bondage”, który był potępieniem apartheidu. Choć książka została zakazana w RPA, ugruntowała pozycję Cole’a jako jednego z najwybitniejszych fotografów swoich czasów, gdy miał zaledwie 27 lat. Po jego śmierci w szwedzkim banku odnaleziono ponad 60 000 negatywów na kliszach 35 mm, które przez dekady uważano za zaginione. Wśród nich znajdowały się tysiące nieznanych dotąd zdjęć zrobionych przez Cole’a w USA. Pomimo trudnej sytuacji pod koniec życia fotograf nigdy nie stracił zapału to dokumentowania życia tych, których nie widać i których nikt nie obserwuje. Na podstawie odnalezionych zdjęć opublikowano album zdjęciowy zatytułowany „The True America”. Opowiadając swoją historię za sprawą własnych zapisków, wspomnień najbliższych oraz bezkompromisowych fotografii, film stanowi ponowne odkrycie dla nowego pokolenia kluczowego czarnego artysty. W Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie do 31 sierpnia można zobaczyć wystawę prac artysty pod tytułem „Ernest Cole: fotograf na wygnaniu".
 
Ernest Cole, a South African photographer was the first to expose the horrors of apartheid to a world audience.
 

22. MDAG: PAN NIKT KONTRA PUTIN

Katowice 14.05.2025, g. 20:45
od 20.50 pln
Pasza jest nauczycielem w małym miasteczku na Uralu. Pracuje w tej samej szkole, do której sam uczęszczał. Lubi Karabasz z jego sowieckimi budynkami i oddaleniem od metropolii. Przede wszystkim jednak ceni sobie ciekawość i entuzjazm swoich uczniów, których często filmuje jako szkolny kronikarz. Jego gabinet jest bezpieczną przystanią dla punków i innych buntowników. Jednak wszystko zmienia się, gdy po agresji na Ukrainę Putin wprowadza patriotyczną politykę, która skutkuje militaryzacją szkół w Rosji. Pasza kontynuuje kronikarską pracę, filmując narzucony uczniom dryl wojskowy, deklaracje lojalności nauczycieli, strach i niepewność całego miasteczka. Najbardziej poruszające w tym filmie są reakcje nastolatków na nową sytuację. Film rejestruje bolesne, drobne szczegóły – szybkie spojrzenie jednej z ulubionych uczennic, które zaprzecza jej pozornemu spokojowi po wcieleniu brata do wojska czy ujęcie dwóch bliskich przyjaciół tuż po ukończeniu szkoły średniej, w przeddzień wyjazdu do wojska. Pasza zdaje sobie sprawę, że sytuacja dookoła niego się zagęszcza. Po zakończeniu roku szkolnego nic już go w Karabaszu nie trzyma…

Pasha is an ordinary teacher in a small Russian village. But when Russia invades Ukraine, Pasha loses control of the school timetable. Putin orders a new direction for the school system.
Zobacz kolejny miesiąc
Przejdź do treści