'

Strona główna


Czwartek, 15 Maja

22. MDAG: RIEFENSTAHL

Katowice 15.05.2025, g. 16:15
od 20.50 pln
Leni Riefenstahl była geniuszką kina w służbie nazistowskiej propagandy. Kontrowersyjna aktorka, a później reżyserka, pozostaje przedmiotem fascynacji i debaty na temat tego, czy jej talent można oddzielić od politycznych poglądów. Riefenstahl była słynną tancerką i aktorką lat 20. XX wieku. Przyciągnęła uwagę Adolfa Hitlera filmem o górach „Błękitne światło”, który wyreżyserowała, wyprodukowała na podstawie własnego scenariusza oraz sama w nim zagrała. Propagandowy „Triumf woli”, opowiadający o wiecu partii nazistowskiej w Norymberdze w 1934 roku, sprawił, że stała się najwybitniejszą reżyserką III Rzeszy. Dzięki filmowi „Olimpiada”, opowiadającemu o letnich igrzyskach olimpijskich w Berlinie w 1936 roku, zyskała światową sławę. Historia życia Leni Riefenstahl oraz wpływu, jaki wywarła na niemiecką kulturę i społeczeństwo, jest kluczem do zrozumienia mechanizmów manipulacji, z którymi obecnie ponownie się borykamy. Filmowa analiza jej dziedzictwa i popularności po II wojnie światowej jest jednak czymś więcej niż tylko kulturowo-historycznym ćwiczeniem. Odszyfrowanie jej twórczości oznacza odsłonięcie i zrozumienie istoty propagandy filmowej, co jest niezwykle ważne w świetle jej obecnego odradzania się. Film jest próbą osiągnięcia tego, czego nie udało się dotychczas żadnemu filmowi o Riefenstahl – przedstawienia psychologicznego portretu artystki. Za jego pośrednictwem odsłania się to, co reżyser nazywa „uwodzicielską naturą faszyzmu”.

Film explores Leni Riefenstahl's artistic legacy and her complex ties to the Nazis, juxtaposing her self-portrayal with evidence suggesting awareness of the regime's atrocities.

22. MDAG: EFEKT CORIOLISA

Katowice 15.05.2025, g. 18:00
od 20.50 pln
Stonoga przemieszcza się przez pustynię. Ludzie czyszczą wysuszoną studnię, czekając na deszcz, który nie padał tu od siedmiu lat. Ledwo co narodzony żółw próbuje dostać się do oceanu przez plażę zatopioną w śmieciach i resztkach sieci. Rybacy na kutrze tracą orientację we mgle. Nie mają pitnej wody i próbują znaleźć kierunek przy pomocy gwiazd. Wola przetrwania staje się szansą na pokonanie życiowych przeszkód. Twórcy filmu znajdują tych, którzy nadal mają nadzieję. Aktywiści pomagają żółwiom dotrzeć bezpiecznie do oceanu, ale podejmowany przez nich wysiłek oczyszczania plaż przypomina pracę Syzyfa. Ludzie nie są jednak w tym filmie w centrum uwagi, bo wszystkie formy życia warte są zachwytu i wymagają szacunku. Lokalny poeta Vasco Martins tłumaczy: „Jesteśmy niewdzięcznymi gośćmi, ale głęboko w sercu, kochamy cię Ziemio i nie chcemy cię opuścić”.
Cape Verde is the literal and metaphorical epicenter of our world spinning out of control. It is the place where some of the most powerful hurricanes in the world are born. It’s on these dry and wind-blown islands that the filmmakers find humans and animals alike who tell a universal story of the will to live.

22. MDAG: CZY MASZYNY ŚNIĄ O ŚMIERCI? + dyskusja

Katowice 15.05.2025, g. 18:30
od 27.00 pln
15.05 | CZWARTEK | 18.30 | „CZY MASZYNY ŚNIĄ O ŚMIERCI?” + dyskusja
Niezwykły filmowy eksperyment, w którym reżyser sprawdza, czy AI jest w stanie zrobić lepszy film niż Werner Herzog, stanie się okazją do dyskusji konfrontującej ze sobą dwie perspektywy: filozoficzną i technologiczną. W rozmowie po filmie wezmą udział specjalista od AI dr hab. Jan Kozak, prof. UE oraz dr hab. Michał Krzykawski, prof. UŚ z Instytutu Filozofii Uniwersytetu Śląskiego.
-
Tajemnicza śmierć pracownika fabryki Dorema Clery w Getunkirchenburgu zadziwia Wernera Herzoga, który rozpoczyna własne śledztwo. Ale narrator filmu – Herzog – nie jest tym, kogo znamy z charakterystycznego głosu, a film nie jest filmem, którego oczekujemy. „Nawet za 4500 lat sztuczna inteligencja nie zrobi lepszego filmu ode mnie” – zapowiedział kiedyś Herzog. Piotr Winiewicz zatrudnia do napisania scenariusza Kaspara, czyli model AI, żeby przekonać się, czy to prawda. Na podstawie filmów Herzoga sztuczna inteligencja tworzy hybrydowy film, składający się z fabularnej narracji niepozbawionej autorefleksji, która łączy się z dokumentalną narracją – rozmowami z artystami, filozofami i naukowcami o pojęciu oryginalności, autentyczności, nieśmiertelności oraz duszy w dobie AI.
The film starts when a local factory worker named Dorem Clery dies under mysterious circumstances, and our narrator, Werner Herzog, travels to Getunkirchenburg to investigate his perplexing death. But Herzog is not who he seems, and the film is not what we expect. The documentary merges fiction and reality through an AI-generated film script combined with real interviews to investigate the impact of artificial intelligence on art and humanity.

22. MDAG: NAZYWAM SIĘ MARTIN PARR

Katowice 15.05.2025, g. 20:15
od 20.50 pln
Zdjęcia jednego z najbardziej rozpoznawalnych i kontrowersyjnych brytyjskich fotografów Martina Parra działają otrzeźwiająco na umysł, zmuszając do konfrontacji z naszymi wadami i problemami. I choć potrafią rozbawić, to często pozostawiają nas w poczuciu lekkiego zakłopotania, a nawet dyskomfortu. Wymagają przyjrzenia się wnikliwiej jego zupełnie bezkompromisowemu portretowi społeczeństwa konsumpcyjnego. Film jest próbą podsumowania 50-letnej kariery Parra, a także hołdem dla jego twórczości. Jego wczesne zdjęcia, cenione i prezentowane obecnie niemal na całym świecie, nie od razu znalazły oddaną publiczność i początkowo były krytykowane za trywializowanie klasy robotniczej. Z perspektywy czasu rozumiemy jednak, że Parr obserwował to, co często przeoczamy. Film przedstawia portret niezwykłego fotografa, który zrewolucjonizował podejście do kolorowej fotografii, wypracował własny styl, inspirujący kolejne pokolenia i znalazł polityczny, humanistyczny oraz przystępny język wyrazu.

Since the 1970s, English photographer Martin Parr has held up a sometimes tender, sometimes critical and always mischievous mirror to our times.

22. MDAG: MIYAZAKI. DUCH NATURY

Katowice 15.05.2025, g. 20:45
od 20.50 pln
Hayao Miyazaki to dziś bez wątpienia najbardziej rozpoznawalny i wpływowy – obok Walta Disneya – twórca animacji, znany z takich filmów jak: „Mój sąsiad Totoro”, „Księżniczka Manonoke czy Spirited Away: w krainie bogów”. W jego bogatym dorobku znajduje się 11 filmów fabularnych, 10 krótkometrażowych i kilka mang. Wywiady z antropologiem Philippem Descolą oraz filozofem Timothy Mortonem, a także z synem Gorō Miyazakim oraz wieloletnim producentem i przyjacielem Toshio Suzukim przybliżają tajemniczy charakter kultowego artysty.
A documentary exploring the life and influential works of Japanese animator Hayao Miyazaki, known for films like My Neighbor Totoro and Spirited Away, focusing on his passion for animation and advocacy for the natural world.
Zobacz kolejny miesiąc
Czwartek, 15 Maja

22. MDAG: RIEFENSTAHL

Katowice 15.05.2025, g. 16:15

22. MDAG: EFEKT CORIOLISA

Katowice 15.05.2025, g. 18:00

22. MDAG: NAZYWAM SIĘ MARTIN PARR

Katowice 15.05.2025, g. 20:15

22. MDAG: MIYAZAKI. DUCH NATURY

Katowice 15.05.2025, g. 20:45
Zobacz kolejny miesiąc
Przejdź do treści