
22. MDAG: DOM, W KTÓRYM NARODZIŁ SIĘ HOUSE
Katowice 17.05.2025, g. 13:45
od 20.50 pln
Film, nasycony muzyką i energią, szuka źródeł gatunku house, o którym rozmówcy mają różne zdanie. Tylko w jednym wszyscy się zgadzają – wszystko zaczęło się w klubie Warehouse w Chicago. Reżyser używa archiwaliów i współczesnych wywiadów z tymi, którzy byli świadkami narodzin tego najbardziej tanecznego i radosnego gatunku muzyki rozrywkowej. Cofa się do lat 70-tych XX wieku, kiedy to wydarzenie wymierzone przeciw muzyce disco, Disco Demolition Night – rasistowskie i homofobiczne – dało impuls do narodzin nowego gatunku. Vince Lawrence jeden z „ojców” muzyki house i świadek tego wydarzenia, pozostawia fascynujące świadectwo. Z grupą przyjaciół w 1982 roku wydaje pierwszą house'ową płytę „On&On Jesse Saunders”. Film rzuca światło na zapomnianych pionierów muzyki, która jest częścią dziedzictwa czarnej Ameryki. Zbiorowym bohaterem filmu jest też miasto Chicago i jego undergroundowa scena muzyczna lat 80-tych XX wieku.
Film examines the genre’s disputed origins of house music; just about the only thing anyone can agree on, it seems, is that it was named after the Chicago club The Warehouse.
Film examines the genre’s disputed origins of house music; just about the only thing anyone can agree on, it seems, is that it was named after the Chicago club The Warehouse.

22. MDAG: SZKODA, ŻE NARESZCIE
Katowice 17.05.2025, g. 15:45
od 20.50 pln
Film przedstawia postać Jacka „Budynia” Szymkiewicza – nietuzinkowego, utalentowanego artysty i osobowości scenicznej, znanego z wyjątkowych, poetyckich tekstów i pasji do muzyki. Postać Budynia ukazana jest bez kategoryzacji, specjalnych ubarwień i ustalonej tezy. Był twórcą niebanalnym, trudnym do uchwycenia, czułym i empatycznym, ale także nieoczekiwanie szalonym i kontrowersyjnym. W filmie pojawiają się jego wypowiedzi, rozmowy z przyjaciółmi oraz wywiady ze znanymi osobowościami sceny muzycznej, którzy byli mu bliscy. Całość wsparta jest kolażami video oraz animacjami, które stanowią symboliczny wyraz jego natury uwidocznionej w tekstach jego piosenek. Film podejmuje temat relacji międzyludzkich, zdrowia psychicznego, uzależnień oraz społecznych przekroczeń, a wszystko dzieje się na tle społecznego przełomu lat 90-tych ubiegłego wieku, polskiej sceny niezależnej i świata artystycznego. Obserwujemy, jak muzyka może stać się sposobem na życie, formą terapii i autokreacji, choć wiąże się z tym wiele trudnych decyzji i wyzwań.
-
“At Least. At Last” presents Budyń – an extraordinary, talented artist and stage personality, known for exceptional, poetic lyrics and passion for music. The film consists of statements from the protagonist himself, conversations with friends, and remarks from well-known figures in the music scene.
-
“At Least. At Last” presents Budyń – an extraordinary, talented artist and stage personality, known for exceptional, poetic lyrics and passion for music. The film consists of statements from the protagonist himself, conversations with friends, and remarks from well-known figures in the music scene.

22. MDAG: RIEFENSTAHL
Katowice 17.05.2025, g. 16:15
od 20.50 pln
Leni Riefenstahl była geniuszką kina w służbie nazistowskiej propagandy. Kontrowersyjna aktorka, a później reżyserka, pozostaje przedmiotem fascynacji i debaty na temat tego, czy jej talent można oddzielić od politycznych poglądów. Riefenstahl była słynną tancerką i aktorką lat 20. XX wieku. Przyciągnęła uwagę Adolfa Hitlera filmem o górach „Błękitne światło”, który wyreżyserowała, wyprodukowała na podstawie własnego scenariusza oraz sama w nim zagrała. Propagandowy „Triumf woli”, opowiadający o wiecu partii nazistowskiej w Norymberdze w 1934 roku, sprawił, że stała się najwybitniejszą reżyserką III Rzeszy. Dzięki filmowi „Olimpiada”, opowiadającemu o letnich igrzyskach olimpijskich w Berlinie w 1936 roku, zyskała światową sławę. Historia życia Leni Riefenstahl oraz wpływu, jaki wywarła na niemiecką kulturę i społeczeństwo, jest kluczem do zrozumienia mechanizmów manipulacji, z którymi obecnie ponownie się borykamy. Filmowa analiza jej dziedzictwa i popularności po II wojnie światowej jest jednak czymś więcej niż tylko kulturowo-historycznym ćwiczeniem. Odszyfrowanie jej twórczości oznacza odsłonięcie i zrozumienie istoty propagandy filmowej, co jest niezwykle ważne w świetle jej obecnego odradzania się. Film jest próbą osiągnięcia tego, czego nie udało się dotychczas żadnemu filmowi o Riefenstahl – przedstawienia psychologicznego portretu artystki. Za jego pośrednictwem odsłania się to, co reżyser nazywa „uwodzicielską naturą faszyzmu”.
Film explores Leni Riefenstahl's artistic legacy and her complex ties to the Nazis, juxtaposing her self-portrayal with evidence suggesting awareness of the regime's atrocities.
Film explores Leni Riefenstahl's artistic legacy and her complex ties to the Nazis, juxtaposing her self-portrayal with evidence suggesting awareness of the regime's atrocities.

22. MDAG: KRÓL MACIUŚ PIERWSZY + spotkanie z twórczyniami
Katowice 17.05.2025, g. 17:45
od 27.00 pln
17.05 | SOBOTA | 17.45 | „KRÓL MACIUŚ PIERWSZY” + spotkanie z twórczyniami
O tym, jak nie stracić dziecięcej radości odkrywania świata, porozmawiamy z twórczyniami inspirowanego powieścią Janusza Korczaka dokumentu: reżyserką Jaśminą Wójcik i montażystką Anną Garncarczyk.
-
Świat sióstr Zoi i Lei jest zbudowany ze wspólnych zabaw, odkryć i rozmów oraz codziennych starć i kłótni. Początkowo bliźniaczo podobne do siebie dziewczynki łączy niesamowita więź i siostrzeństwo, ale z czasem starsza z nich (Zoja) zaczyna dorastać, oddalając się od młodszej. Nie chce już bawić się w piasku i moczyć w rzece, zamyka się w świecie książek, a czas wolny chętniej spędza z rówieśniczkami niż z siostrą. Obie scala jednak strach przed dorosłością, która jawi im się jako zagrożenie. To właśnie dorośli niszczą ich świat, obojętnie przyglądając się katastrofie ekologicznej i rozniecając kolejne wojny. Film ukazuje rzeczywistość, której nie skrępowały jeszcze hierarchie i ograniczenia dorosłych. To kontemplacyjna podróż po świecie bohaterek, w którym przewodniczką jest ciekawość, a jej narzędziami – zmysły i uczucia. W tle wybrzmiewają współczesne kryzysy: wojna, pandemia, katastrofa klimatyczna. Film stawia wiele pytań. Czy możemy jasno określić, kiedy kończy się dzieciństwo a zaczyna dorosłość? Czy dorośli pamiętają, jak to jest być dzieckiem? Czy wraz z dorosłością nie tracimy bezpowrotnie pewnej formy wrażliwości? A co najważniejsze – czego mogą nauczyć nas dzieci, jeśli wsłuchamy się w ich słowa? Film Jaśminy Wójcik („Symfonia Fabryki Ursus”, 2018) inspirowany jest powieścią Janusza Korczaka o tym samym tytule. Ponad 100 lat od wydania nie traci ona na aktualności i wyjątkowo mocno rezonuje dziś z otaczającą nas rzeczywistością – pełną napięć i niepewności, zwłaszcza z perspektywy młodych osób u progu dorosłości.
The film is the journey of two sisters. We meet Zoya and Lea in an online pandemic lesson. We observe their world of play and worries. A childhood that blossoms with the escape from the city into nature. However, from the adult world comes the inevitable - war. The sisters separate, the film becomes a coming-of-age story. Will they be able to find paths to themselves and their own relationship again?
O tym, jak nie stracić dziecięcej radości odkrywania świata, porozmawiamy z twórczyniami inspirowanego powieścią Janusza Korczaka dokumentu: reżyserką Jaśminą Wójcik i montażystką Anną Garncarczyk.
-
Świat sióstr Zoi i Lei jest zbudowany ze wspólnych zabaw, odkryć i rozmów oraz codziennych starć i kłótni. Początkowo bliźniaczo podobne do siebie dziewczynki łączy niesamowita więź i siostrzeństwo, ale z czasem starsza z nich (Zoja) zaczyna dorastać, oddalając się od młodszej. Nie chce już bawić się w piasku i moczyć w rzece, zamyka się w świecie książek, a czas wolny chętniej spędza z rówieśniczkami niż z siostrą. Obie scala jednak strach przed dorosłością, która jawi im się jako zagrożenie. To właśnie dorośli niszczą ich świat, obojętnie przyglądając się katastrofie ekologicznej i rozniecając kolejne wojny. Film ukazuje rzeczywistość, której nie skrępowały jeszcze hierarchie i ograniczenia dorosłych. To kontemplacyjna podróż po świecie bohaterek, w którym przewodniczką jest ciekawość, a jej narzędziami – zmysły i uczucia. W tle wybrzmiewają współczesne kryzysy: wojna, pandemia, katastrofa klimatyczna. Film stawia wiele pytań. Czy możemy jasno określić, kiedy kończy się dzieciństwo a zaczyna dorosłość? Czy dorośli pamiętają, jak to jest być dzieckiem? Czy wraz z dorosłością nie tracimy bezpowrotnie pewnej formy wrażliwości? A co najważniejsze – czego mogą nauczyć nas dzieci, jeśli wsłuchamy się w ich słowa? Film Jaśminy Wójcik („Symfonia Fabryki Ursus”, 2018) inspirowany jest powieścią Janusza Korczaka o tym samym tytule. Ponad 100 lat od wydania nie traci ona na aktualności i wyjątkowo mocno rezonuje dziś z otaczającą nas rzeczywistością – pełną napięć i niepewności, zwłaszcza z perspektywy młodych osób u progu dorosłości.
The film is the journey of two sisters. We meet Zoya and Lea in an online pandemic lesson. We observe their world of play and worries. A childhood that blossoms with the escape from the city into nature. However, from the adult world comes the inevitable - war. The sisters separate, the film becomes a coming-of-age story. Will they be able to find paths to themselves and their own relationship again?

22. MDAG: VIKTOR
Katowice 17.05.2025, g. 18:30
od 20.50 pln
Intymny portret osoby niesłyszącej, która musi odnaleźć się w chaosie i przemocy wojny. Film jest szczególnym doświadczeniem audiowizualnym, pokazującym z perspektywy tytułowego bohatera rosyjską inwazję na Ukrainę. Wiktor mieszka z matką w Charkowie. Stracił słuch w wieku pięciu lat i w wyniku życia z niepełnosprawnością nie może znaleźć pracy. Kiedy wybucha wojna frustruje go niezdolność do obrony własnego kraju. Jako wielbiciel filmów samurajskich, wychowany na opowieściach ojca o wojnie, sam marzy o zostaniu żołnierzem. W końcu przekonuje wojskowych, żeby przyjęli go jako fotografa-ochotnika. Wyrusza w poszukiwaniu swojego miejsca w wojennej układance, której nie słyszy. Uwiecznia zarówno zdesperowanych cywilów, jak i walczących na pierwszej linii frontu a jego fotografie są na równi zaskakujące, co głęboko humanistyczne. Reżyserem filmu jest francuski fotograf wojenny i operator uhonorowany dwukrotnie nagrodą Emmy® – Olivier Sarbil. Za przykuwający uwagę dźwięk odpowiedzialny jest między innymi zdobywca Oscara® za film „Sound of Metal” Nicolas Becker, a jednym z producentów filmu jest Darren Aronofsky. Dźwięk pozwala zanurzyć się widzom w wewnętrznym życiu bohatera. Zdecydowano się na ponowne nagranie wielu oryginalnych odgłosów za pomocą aparatu słuchowego oraz z wykorzystaniem mikrofonów stetoskopowych, dzięki czemu możemy usłyszeć ciszę głośno i wyraźnie.
Viktor, a young deaf man in Kharkiv, watches war during the early days of the Russian invasion of Ukraine.
Viktor, a young deaf man in Kharkiv, watches war during the early days of the Russian invasion of Ukraine.

22. MDAG: ENIGMA + Śląsk Przegięty Prezentuje
Katowice 17.05.2025, g. 20:00
od 27.00 pln
17.05 | SOBOTA | 20.00 | „ENIGMA” + ŚLĄSK PRZEGIĘTY PREZENTUJE
Sześć śląskich osób performatywnych zaprezentuje występy, które będą podejmować problematykę tożsamości płciowej: jej poszukiwania, performowania i celebracji, a także miejsca queerowości w społeczeństwie - na skalę globalną, ale też naszą lokalną, śląską.
-
April Ashey i Amanda Lear przeszły rzekomo tranzycję w tym samym czasie – w latach 50. XX wieku. O ile jednak Amanda znalazła szczęście wśród dyskotekowych fleszy, to April stanęła twarzą w twarz z fleszami transfobicznej prasy. Film opowiada o ich losach, przywołując nieznane dotąd fakty. Amanda przez dziesięciolecia świadomie zaprzeczała swojej tożsamości i skutecznie zaciemniała prawdę o sobie. Ich rozbieżne drogi ujawniają różne, ale splecione ze sobą, dziedzictwo wzajemnego transpłciowego siostrzeństwa, a także podejmowanych na różne sposoby prób przetrwania i wyzwolenia z biologicznych oraz społecznych ograniczeń.
Two legends contested their identities as women in the court of public opinion: April Ashley, who was immortalized as a trailblazer by embracing her transgender history; and Amanda Lear, who consciously denied and obfuscated her history for decades.
Sześć śląskich osób performatywnych zaprezentuje występy, które będą podejmować problematykę tożsamości płciowej: jej poszukiwania, performowania i celebracji, a także miejsca queerowości w społeczeństwie - na skalę globalną, ale też naszą lokalną, śląską.
-
April Ashey i Amanda Lear przeszły rzekomo tranzycję w tym samym czasie – w latach 50. XX wieku. O ile jednak Amanda znalazła szczęście wśród dyskotekowych fleszy, to April stanęła twarzą w twarz z fleszami transfobicznej prasy. Film opowiada o ich losach, przywołując nieznane dotąd fakty. Amanda przez dziesięciolecia świadomie zaprzeczała swojej tożsamości i skutecznie zaciemniała prawdę o sobie. Ich rozbieżne drogi ujawniają różne, ale splecione ze sobą, dziedzictwo wzajemnego transpłciowego siostrzeństwa, a także podejmowanych na różne sposoby prób przetrwania i wyzwolenia z biologicznych oraz społecznych ograniczeń.
Two legends contested their identities as women in the court of public opinion: April Ashley, who was immortalized as a trailblazer by embracing her transgender history; and Amanda Lear, who consciously denied and obfuscated her history for decades.

22. MDAG: POD POWIERZCHNIĄ
Katowice 17.05.2025, g. 20:15
od 20.50 pln
Film jest spokojną, psychologiczną podróżą przez dzisiejszą Polskę portretującą realia życia ludzi, których domy znajdują się w miejscach Holokaustu. Zabiera widzów na wyprawę przez krajobrazy, w których ślady przemocy są misternie wplecione w tkankę codzienności. Wykorzystując serię intymnych scen, obserwacyjny film bada cienie przeszłości. Mała dziewczynka odwiedza swoją przyjaciółkę w szpitalu psychiatrycznym, który mieści się w budynku byłego szpitala obozowego. Polski Żyd podejmuje się syzyfowego zadania – chce odzyskać i zachować rozproszone szczątki wielu żydowskich ofiar z całego kraju. Katolicka rodzina debatuje nad polskim współudziałem w pogromie wojennym, podczas gdy ich miasto przygotowuje się do corocznej uroczystości upamiętniającej Holocaust. Tymczasem kibice piłki nożnej we wsi Birkenau świętują zwycięstwo swojej lokalnej drużyny. Bohaterowie filmu poruszają się po złożonym terenie pamięci, odpowiedzialności i traumy. Dokumentując ich codzienne czynności film podkreśla niepokojące sprzeczności, z którymi ludzie nauczyli się żyć. Ukazuje echa brutalnej przeszłości, które rozbrzmiewają nadal w dystopijnej teraźniejszości.
“Bedrock” is a psychological journey across today’s Poland that weaves together stories of Poles living on Holocaust sites.
“Bedrock” is a psychological journey across today’s Poland that weaves together stories of Poles living on Holocaust sites.